“Juridisch vacuüm”
Pinel wil nog volgende maand een wetsontwerp laten goedkeuren dat een juridisch kader uittekent voor het opstarten van “drives”, zoals onze zuiderburen de afhaalpunten voor internetbestellingen bij supermarkten noemen.
De minister gaat daarmee in op een vraag van een socialistische partijgenote, die het niet logisch vindt dat de opening van zo’n drive niet moet worden voorgelegd aan de “Commission départementale d’aménagement commercial”, de commissie die zich moet buigen over de inplanting van nieuwe retailinitiatieven. Momenteel volstaat het immers om een bouwaanvraag in te dienen of om een bestaand lokaal opnieuw in te richten om in Frankrijk een afhaalpunt op te starten.
Al 2,5% marktaandeel
Vijf jaar geleden was het fenomeen van de afhaalpunten nog zo goed als onbestaande in Frankrijk. In 2010 introduceerde Auchan met zijn ChronoDrive het concept op grotere schaal in de Franse retail, sindsdien zijn bijna alle grote distributeurs op de kar gesprongen.
Begin 2012 waren er al een duizendtal drives in Frankrijk, eind januari werd de kaap van de 2.000 gerond (zie grafiek) en eind dit jaar zouden het er al 3.000 zijn, zo blijkt uit een studie van A3Distrib. Alleen al in de maand april kwamen er liefst 88 nieuwe drives bij.
Drives zijn in Frankrijk intussen goed voor een marktaandeel van 2,5%, wat – ter vergelijking – meer is dan het volledige marktaandeel van Aldi France. Volgens studies zal dat marktaandeel tegen 2015 zelfs oplopen tot 6% van de voedingsmarkt, goed voor een omzet van ruim 5 miljard euro. Liefst 15% van de Franse gezinnen maakt er (geregeld) gebruik van.
Momenteel zijn de meeste drives nog verbonden aan een fysieke winkel, maar A3Distrib voorspelt vooral een snelle toename van het aantal “drive solo”-afhaalpunten, vestigingen die losstaan van een supermarkt.