De Franse retailgroep Intermarché boekte vorig jaar een sterke omzetstijging in Europa. De retailer won marktaandeel op zijn thuismarkt en ook in België gingen de Musketiers er sterk op vooruit.
“Grootste stijging sinds begin jaren 2000”
De retailgroep realiseerde een omzetgroei met 7,7% tot 44,5 miljard euro. In die cijfers zitten ook de verkopen van brandstoffen verrekend, zonder brandstoffen bedroeg de groei 5,9%. Op de Franse markt steeg de omzet met 2,9% tot 23,1 miljard euro exclusief brandstof (31,5 miljard euro met brandstof) en nam het marktaandeel met 0,3 procentpunten toe. In België realiseerden de 79 winkels van de retailer een omzetgroei van 7,5%.
“2018 werd gekenmerkt door de grootste omzetstijgingen sinds het begin van de jaren 2000,” verklaart voorzitter Didier Duhaupand. Hij wijst onder meer op de uitzonderlijke marktaandeelwinst in de voeding. Intermarché bundelt verschillende winkelketens en andere activiteiten in voeding, doe-het-zelf en automotive. De groep is actief in Frankrijk, België, Polen en Portugal en baat 4011 winkelpunten uit van negen enseignes: Intermarché, Netto, Bricomarché, Bricorama, Brico Cash, Roady, Rapid Pare-Brise, American Car Wash en Red Pepper. Ook heeft de onderneming 62 eigen voedingsfabrieken.