Google Afbeeldingen wordt ook een webshop. De zoekmachine voert in de Verenigde Staten een test met afbeeldingen die ‘shoppable’ zijn: wie over een foto beweegt, kan meteen meer informatie zien en daarna rechtstreeks kopen.
Afbeeldingen worden advertenties
In de Verenigde Staten loopt momenteel een kleinschalige proef met Google Afbeeldingen die surfers rechtstreeks kunnen aanschaffen: “Een recente studie toont aan dat Google de eerste plaats is waar Amerikaanse consumenten een nieuw merk of product vinden. Daarnaast hebben we gezien dat 50% van de online shoppers een aankoop wil doen nadat ze een afbeelding van het product hebben gezien”, legt Surojit Chatterjee van Google Shopping uit in een blogpost.
Retailers moeten wel betalen voor de ‘shoppable ads’, kleine reclamebanners als het ware. Een gesponsorde advertentie wordt dan ook aangeduid met een prijskaartje. Als een surfer daarover beweegt, ziet hij alle artikelen die in de afbeelding te koop zijn, samen met prijzen, het merk en meer. In eenzelfde afbeelding kunnen zo meerdere klikbare producten zitten, denk maar aan een interieurfoto in een Ikea-catalogus.
Google tegen Amazon
De reclames zullen ook aan andere zoektermen worden gekoppeld dan alleen product- of merknamen zelf. Tijdens de proef krijgen surfers bijvoorbeeld ‘shoppable’ resultaten te zien bij de zoektermen “home office ideas”, “shower tile designs” en “abstract art”. “In de loop van de komende maanden blijven we dit uitrollen naar meer categorieën voor meer detailhandelaren”, klinkt het.
Google gaat daarmee in de eerste plaats de concurrentie aan met Amazon, dat in de Verenigde Staten al de eerste zoekmachine voor producten is geworden. Ook voor kleinere handelaars en merken die geen webshop hebben, zal de innovatie weliswaar grote gevolgen hebben: wie een product zoekt, zal nu wellicht nog sneller geneigd zijn om dit meteen online te kopen – zelfs wie in eerste instantie alleen maar productfoto’s wilde bekijken.