In een labowinkel van Sam’s Club test Walmart een nieuwe ‘Scan & Go’-app uit, die gebruik maakt van artificiële intelligentie om producten te herkennen. Doordat ze de streepjescode niet hoeven te scannen, winnen klanten tijd.
Ook voor medewerkers
De retailer opende de Sam’s Club Now laboratoriumwinkel in Dallas vorig jaar om er in een live omgeving nieuwe technologieën te testen, zoals toegevoegde realiteit, elektronische etiketten, ‘in-store’ navigatiesystemen en mobiele kassa’s. Nu lanceert het bedrijf er een nieuwe versie van zijn app Scan & Go, die shoppers toelaat om de boodschappen te scannen en af te rekenen met hun smartphone
Het belangrijkste voordeel van het nieuwe systeem is dat shoppers niet langer op zoek moeten naar de streepjescode op de verpakking. De app herkent immers producten met behulp van beeldherkenning, artificiële intelligentie en machine learning. Daardoor winnen klanten gemiddeld zowat zes seconden per gescand product, meent Walmart. De retailer wil de nieuwe technologie in de nabije toekomst ook gaan toepassen in de scantoestellen die winkelmedewerkers gebruiken: ook zij zouden op deze manier efficiënter kunnen werken, en zo meer tijd vrijmaken voor klanten.