Kaap van 300 miljard in zicht
Volgens het rapport haalde de e-commercesector in de Europese Unie + Kroatië (dat vanaf juli het 28e Unie-lid wordt) een omzet van liefst 277 miljard euro: het ligt dus in de lijn van de verwachtingen dat nog dit jaar de kaap van de 300 miljard wordt overschreden. Opvallend is wel dat de drie grootste markten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk, samen goed zijn voor liefst 69% van de Europese e-commerceomzet.
Het rapport maakt naast de omzetstijging van 19% wel gewag van een ongeveer even grote stijging van het aantal webshops (tot zo’n 550.000 eind 2012): dat zou betekenen dat de gemiddelde omzet van Europese webshops dus opmerkelijk genoeg omzeggens geen stijging vertoont.
Intussen zou online al goed zijn voor 3,5 procent van de totale Europese economie, al zou dat cijfer tegen 2020 al rond 10% moeten uitkomen. Vooral de mobiele revolutie moet daarbij helpen: m-tail is in Europa goed voor 5% van de totale e-commerceomzet, maar in trekkers als het Verenigd Koninkrijk is dat al 12% – en groeit dat aandeel nog steeds aan.
Veel groeimarge buiten EU en in Zuid-Europa
In het stukje Europa buiten de EU (voornamelijk Rusland, Turkije en Noorwegen) scheert e-commerce echter nog geen hoge toppen: voor die enorme markt komt de online omzet er nog amper boven de dertig miljard euro uit.
Wel situeren de grootste groeimarkten zich in dit stuk buiten de Europese unie, met op kop Turkije (+75% in 2012) en Oekraïne (+40%). Bij de grote groeiers was er overigens slechts één land uit West- en Centraal-Europa: Hongarije (+35%). Ook voor de volgende jaren zouden deze landen, maar ook Zuid-Europese staten als Spanje en Griekenland, ondanks de crisis een zeer forse e-commercegroei moeten kennen.
Vooral van Turkije wordt veel verwacht: ondanks de alweer enorme omzetgroei is e-commerce er nog steeds maar goed voor een viertal procent van de totale economie. Nochtans kan het land excellente cijfers voorleggen op het vlak van online aanwezigheid (bij de fanatiekste internetgebruikers van Europa) en kredietkaartpenetratie (ver boven het Europese gemiddelde), en analisten verwachten dan ook dat beide statistieken elkaar zeer binnenkort gaan vinden in een nog veel verdere enorme e-commerceboom.
Frankrijk zet 2013 goed in
Inmiddels zijn de eerste cijfers voor 2013 ook al bekendgemaakt: de Franse vakorganisatie Fevad zag de omzet van de online economie in de Zeshoek met 14% stijgen in de periode januari-maart. Dat dankte de sector vooral aan 19.000 nieuwe webshops, een groeiend aantal e-shoppende senioren (+27%) en een grotere frequentie in online aankopen (van 1,6 naar 1,8 per maand).
Wel maakt de Fevad zich zorgen over het almaar dalende gemiddelde bedrag van een online aankoop: dat zakte vorig trimester nog maar eens 4% tot 85 euro, het laagste cijfer ooit – een paar jaar geleden was dat nog bijna honderd euro.
Een mogelijke verklaring is echter wel dat e-commerce steeds meer een deel van het dagelijkse leven wordt, waardoor consumenten zich simpelweg vaker ook kleinere producten online gaan aanschaffen – en niet meer enkel grote elektronica of reizen. De Fevad wijst er dan ook op dat ondanks de daling de gemiddelde e-shopper een recordbedrag van 467 euro online uitgaf, vorig jaar was dat nog 427 euro.