De 1+2 gratis-actie, waarmee supermarktketen Albert Heijn begin februari uitpakte, is volgens de economische inspectie onwettig. In België is verkoop met verlies immers verboden.
Onwettig
De promotiestunt van de Nederlandse keten lokte felle reacties uit: Buurtsuper.be, de beroepsvereniging van de zelfstandige supermarkten, eiste meteen een onderzoek van de Economische Inspectie, om na te gaan of Albert Heijn de wet niet overtrad. In België is het immers verboden om onder de kostprijs te verkopen en er waren sterke aanwijzingen dat dat hier toch gebeurde.
Ook minister voor Consumentenzaken Kris Peeters had bedenkingen bij de stunt en droeg de Economische Inspectie inderdaad op de zaak te onderzoeken. Dat onderzoek is nu afgerond en de uitkomst ervan is dat de supermarktketen in overtreding is. Wat de precieze gevolgen zullen zijn voor Albert Heijn, is niet meteen duidelijk. De Economische Inspectie kan een schikking voorstellen of de zaak doorgeven aan het gerecht.
In een reactie nodigt Peeters Albert Heijn alvast uit voor overleg: “Lage prijzen zijn goed voor de consument, maar bij verkopen met verlies wordt normale concurrentie onmogelijk”, zegt de minister tegen HLN. “Grote spelers kunnen zo de kleintjes wegconcurreren en de markt domineren. Dat kunnen we niet toelaten.”