De deal die Marks & Spencer en onlineboodschappendienst Ocado met elkaar hebben gesloten, gaat verder dan alleen de thuislevering van voedsel. Mogelijk worden bij de wekelijkse boodschappen binnenkort ook kleren en accessoires geleverd.
Ondergoed mee met de boodschappen
Marks & Spencer gaat in zee met de leverancier van online boodschappen Ocado, zo lieten beide bedrijven vorige week weten. Er wordt een joint venture opgericht die ervoor moet zorgen dat de voedselproducten van de Britse warenhuisketen voortaan ook aan huis worden bezorgd.
Het is echter de bedoeling dat meer dan alleen voeding straks bij de thuis geleverde boodschappen hoort. Steve Rowe, de CEO van M&S, laat in de Telegraph optekenen dat hij ook potentieel ziet voor kleding en daar al vrij snel iets mee wil gaan doen. Met name in ondergoed en panty’s, een domein waarin Marks & Spencer in het Verenigd Koninkrijk de marktleider is, ziet de topman veel kansen.
Acht nieuwe magazijnen
Ocado richt zich momenteel hoofdzakelijk op de levering van verse voeding en heeft daardoor nog geen magazijnen voor andere types producten, maar als deel van de samenwerking hebben M&S en de e-commercespecialist al plannen om acht nieuwe magazijnen te bouwen in het VK. Daarbij wordt al rekening gehouden met de opslag en verwerking van modeartikelen.
Marks & Spencer heeft de laatste jaren te kampen met terugvallende omzetcijfers en winstgevendheid, omdat het te lang heeft gewacht met de vernieuwing van het aanbod en met nieuwe verkoopstrategieën – zoals e-commerce. Vandaag heeft de keten weliswaar een webshop, maar daar is nog geen voeding te koop. Door nu een heuse boodschappendienst te lanceren, met naast het foodaanbod ook non-foodartikelen, hoopt de warenhuisketen het tij te keren.