De Franse doe-het-zelfgroep Mr.Bricolage verkocht vorig jaar 2,3% minder. De bouwmarktformule verkleint haar winkelaantallen en heeft last van een krimpende Franse thuismarkt.
Net geen twee miljard
In 2018 heeft Mr.Bricolage een omzet van 1,99 miljard euro behaald, een daling van 2,3% ten opzichte van een jaar eerder, toen een omzetverlies ook maar nipt werd vermeden. Vooral op de Franse thuismarkt kreeg de bouwmarktgroep klappen: in de 695 winkels van het netwerk – vooral zelfstandig aangeslotenen – daalde de omzet met 3,2%.
De gehele doe-het-zelfmarkt ging er evenwel met 0,4% op achteruit, sust het bedrijf. Op vergelijkbare basis tekende groep bovendien wel lichte groei op: in de bestaande winkels zwollen de verkopen met 0,4% aan. Al was op dit vlak de Franse markt – die goed is voor 87% van het omzetvolume – de uitzondering, met een terugval van 0,6% in vergelijkbare omzet.
Al sinds 2016 aan het inkrimpen
Mr.Bricolage is sinds 2016 bezig met de implementatie van een Rebond-plan, waarbij de doe-het-zelfretailer het winkelpark sterk aan het verkleinen is. De groep stoot vooral geïntegreerde winkels af: waar de holding in 2016 nog 87 eigen winkels had in Frankrijk, heeft het er nu nog maar 64.
Zonder die geïntegreerde vestigingen zou er een vergelijkbare omzetgroei van 0,3% zichtbaar zijn geweest, schrijft vakblad LSA. E-commerce groeide weliswaar fors met 22,9% en bereikte daarmee een omzet van 11,3 miljoen euro. In totaal heeft Mr.Bricolage vandaag 764 fysieke winkels.