Online retailer Amazon speelt een aantal van zijn belangrijkste partners kwijt. Macy’s, Buy.com en Gap hebben alle drie besloten zich terug te trekken uit het platform en op eigen houtje verder te gaan. Luidt dit het einde van de Amazon-hegemonie in?
Van in den beginne plaatsten observatoren vraagtekens bij de eerbaarheid van de bedoelingen van Amazons e-commerce platform. Op het platform kunnen externe webshops hun waar aanbieden via de Amazon-infrastructuur. Ze moeten volgens critici echter te veel gevoelige informatie vrijgeven aan Amazon, zoals hun prijspolitiek en verkoopcijfers.
Amazon zou die informatie kunnen gebruiken om de externe retailers in zijn netwerk te beconcurreren. Ook de soms grote overlapping tussen Amazons eigen aanbod en dat van de partners, zorgt voor concurrentie. Met die beweegredenen is Buy.com uit de samenwerking gestapt. In de plaats ervan start Buy.com een eigen e-commerce platform op.
Moderetailer Macy’s gaat eveneens zijn eigen online weg. De verkoop via Amazon zou naar verluid niet genoeg opleveren. Waarom Gap het platform verlaat, is niet bekend gemaakt. De nieuwe internationale koers die Gap sinds zijn managementherziening gaat varen, zal wellicht een rol spelen.