Lingeriemerk Victoria’s Secret zal dit jaar 53 vestigingen sluiten in Noord-Amerika. Dat nieuws werd bekendgemaakt bij de presentatie van de laatste kwartaalcijfers, die opnieuw niet geweldig waren.
Dalende omzet
De omzet van het bedrijf is in het vierde kwartaal opnieuw gedaald: de fysieke verkoop liep met 7% terug en de online verkoop met 3%. Toch is de situatie zeker nog niet dramatisch voor de keten, die over het hele jaar 540 miljoen dollar winst boekte (480 miljoen euro). In 2017 was dat wel nog 660 miljoen dollar.
Vorig jaar stootte het lingeriebedrijf ook al dertig winkels af, dubbel zoveel als het gemiddelde aantal sluitingen van vijftien winkels per jaar. “Onze plannen voor winkelsluitingen zijn in 2018 opgevoerd en we hebben de afgelopen jaren aanzienlijk minder geïnvesteerd in nieuwe winkels en de verbouwing van bestaande winkels”, aldus financieel dircteur Stuart Burgdoerfer.
Victoria’s Secret zit al een tijdje in de hoek waar de klappen vallen. De bekende modeshows krijgen steeds meer kritiek, de CEO stapte op en het label heeft af te rekenen met groeiende concurrentie.