Sweetbay en Harveys in de etalage
Delhaize is intensief bezig met het opschonen van zijn Amerikaanse tak, zoveel is duidelijk. Onder leiding van Roland Smith heeft de distributiegroep er vorig jaar flink gesnoeid in de bonussen van het topmanagement en de winstmarges opgekrikt. Ook heeft de man begin dit jaar al ruim dertig (verlieslatende) winkels van de Sweetbay-formule gesloten.
Nu zou Delhaize volgens Reuters de Sweetbay-keten ook helemaal willen afstoten, net als het enseigne Harveys. De groep zou zakenbank Lazard hebben gevraagd om op zoek te gaan naar mogelijke kopers voor de enseignes.
Beide ketens zijn relatief klein in de Verenigde Staten: zo heeft Harveys 73 supermarkten in de staten Georgia, South Carolina en Florida en focust de keten op regionale en verse producten. Sweetbay had vorig jaar dan weer 105 winkels in Florida en richt zich specifiek op de ‘Hispanics’ in de regio.
Op de algemene aandeelhoudersvergadering donderdag wilde Pierre-Olivier Beckers de geruchten ontkennen noch bevestigen. “We hebben in de VS begin dit jaar een dertigtal winkels gesloten”, aldus de CEO, “en we onderzoeken of er verder nog supermarkten moeten dichtgaan.”
“Van Delhaize een geïntegreerde groep gemaakt”
Op de aandeelhoudersvergadering, die ook diende als afscheidsmoment voor topman Beckers, werd overigens nog gemeld dat de zoektocht naar een nieuwe CEO voor de groep nog verdergaat. Er zijn naar verluidt drie interne kandidaten voor de positie, maar de retailer wil ook externe kandidaturen overwegen.
Pierre-Olivier Beckers, die na vijftien jaar als CEO van de Delhaize-groep eind dit jaar aftreedt, werd er tevens uitvoerig bedankt voor bewezen diensten. “Ik heb fouten gemaakt, maar niets ondernemen was erger geweest. Ik heb van Delhaize een geïntegreerde groep gemaakt, dat is voor mij het allerbelangrijkste,” besloot Beckers zijn loopbaan bij de retailgroep.