Consumenten een beeld doen vormen
De webwinkelketen begon met zijn Youtube-filmpjes als extra service voor consumenten: zo krijgen ze ook via het internet een goed beeld van de producten die ze zouden willen kopen. Bovendien kunnen de productspecialisten zo ook aan een groot publiek de werking van het toestel en de voor- en nadelen ervan tonen. Daarnaast posten ze ook steeds vaker instructievideo’s, zoals hoe een batterij moet worden vervangen.
Wekelijks komen er nog 150.000 views bij en laten 400 mensen een reactie achter op één van de video’s, laat Coolblue weten. Vragen of opmerkingen worden binnen het halfuur beantwoord, net als op Twitter of Facebook.
Topman Pieter Zwart noemde de video’s eerder al een essentieel onderdeel van de consumenteninteractie. Zijn firma zet dan ook zwaar in op Youtube, met tientallen gespecialiseerde presentatoren en eigen opnamestudio’s.
“Video’s zorgen voor conversie”
Werner Bruyns, manager van Coolblue België, ziet het zo: “Video’s zijn belangrijk voor Coolblue: wij geloven namelijk sterk in productspecialisme. Daarom bevatten onze webshops mooie productteksten, de plus- en minpunten van de producten en foto’s. Toch volstaat dit niet altijd en vragen klanten zich af hoe het product nu echt werkt.”
“Ons doel is dan ook om elk product op inmiddels 128 webshops te voorzien van een productvideo. Deze zorgen voor een extra conversie en minder klantvragen en ze geven ons de kans om onze productspecialisten te laten zien. En dit werkt: ondertussen hebben we al meer dan 10 miljoen views en dagelijks komen er honderden bij”, weet Bruyns.