FNG drukt het gaspedaal in: op 1 maart start een grote consumentencampagne en deze zomer opent een Brantano op de Antwerpse Meir. De investeringen in een webplatform met artificiële intelligentie lonen, zegt CEO Dieter Penninckx.
Hogere online conversie
Met het pand waar tot voor kort Princess was gevestigd, heeft de modeketen voor haar eerste centrumwinkel een absolute toplocatie beet. “Het is een pand met karakter dat momenteel wordt verbouwd met respect voor de historiek. De opening is voor komende zomer. Je mag dit zien als een statement,” bevestigt Penninckx. “Steeds meer mensen wonen en winkelen bewust in de stad, dus is het logisch dat Brantano daar ook een plaats heeft.” Dit is een belangrijke eerste stap, de retailer heeft ook andere steden in het vizier.
In elk geval zijn de tests die in het vierde kwartaal 2018 van start gingen met de twee nieuwe winkelformules erg positief verlopen, zegt de topman. In 2019 staan er alvast nog eens een drietal vestigingen van boutik by brantano en een drietal van Brantano Market op de planning.
Ook online schakelt het bedrijf een versnelling hoger: het nieuwe webplatform met artificiële intelligentie brengt onlineklanten 25% sneller naar de check-out dan voordien: “Shoppers ronden hun aankoop nu af in gemiddeld 9 clicks in plaats van 12. Alles schakelt vlotter en dat leidt tot een hogere conversie. In de soldenmaand januari haalden we online een omzet die driemaal hoger lag dan in 2018.” Om maar te zeggen dat de topman het meende toen hij vorig jaar beweerde dat Brantano even performant moest worden als Zalando.
Persoonlijk stijladvies
De webshop biedt voortaan ook gepersonaliseerd stijladvies onder de naam Hellow.me. Het is een vertaling van het ‘curated shopping’-concept van Suitcase, de online retailer die door FNG in 2017 werd overgenomen. Vrouwen en mannen die van de dienst gebruik willen maken, selecteren (na registratie) producten die ze leuk vinden en krijgen stijladvies op maat van hun profiel, ondersteund door artificiële intelligentie. Die geadviseerde stukken kunnen ze dan bestellen of komen passen in een fysieke winkel. “Uit tests blijkt dat twee derden van de klanten ervoor kiest om naar de winkel te komen. Dat past mooi in ons ‘optichannel’-idee dat online shoppen combineert met offline service. Klanten die naar een boutik by brantano komen, kunnen daar bovendien beroep doen op een persoonlijke Style Advisor .”
Om al die nieuwigheden bekend te maken bij het grote publiek, lanceert de moderetailer een stevig media-offensief. “We zijn klaar met wat we vorig jaar hebben aangekondigd. Nu willen we een bredere consumentengroep laten ontdekken wat er bij Brantano allemaal veranderd is. Daarom starten we op 1 maart met een grote mediacampagne met de slagzin ‘Droom, durf en verander mee‘ om brantano.be nog beter in de kijker te plaatsen.” De campagne loopt op TV, radio, online, sociale media en outdoor met een lokale actie op de Meir.