De Zwitserse horlogemaker Swatch heeft een klacht ingediend tegen het Zuid-Koreaanse Samsung, wegens vermeende inbreuken tegen zijn geregistreerde handelsmerken op zijn downloadbare wijzerplaten voor smartwatches.
Wijzerplaten
De zaak draait rond zogeheten ‘smartwatch-faces‘: sommige van die virtuele wijzerplaten lijken sprekend op de horloges van merken als Swatch, Longines, Omega en Tissot, dat ze vanop een afstandje nauwelijks van de echte merkhorloges te onderscheiden zijn. Wie een smartwatch bezit, kan dus voor een prikje dus een ‘echte’ Tissot of Omega downloaden, zegt Swatch.
Swatch argumenteert in de klacht dat zijn ontwerpen al decennia oud zijn en dat het zomaar kopiëren ervan daarom niet door de beugel kan. “Dit is een flagrante, opzettelijke en internationale schending van onze handelsmerken door Samsung”, aldus een woordvoerder. Volgens de Zwitserse horlogemaker zijn de betrokken merken miljarden waard. Het bedrijft eist een schadevergoeding van 100 miljoen dollar (88 miljoen euro).