Ook in Italië wil Carrefour de negatieve cijfers aanpakken met een inkrimping van het personeelsbestand en het verkleinen van enkele hypermarkten. De retailer gaat er wel ook investeren in winkelopeningen en e-commerce.
Belangrijke markt
De voedingsdistributeur wil vijf van zijn 51 Italiaanse hypermarkten verkleinen en tot 590 medewerkers (zowat 4% van het personeelsbestand) laten afvloeien. Dat blijkt uit het Businessplan 2019-2022 dat deze maand onthuld werd aan lokale vakbonden, meldt Reuters. Tegelijk wil de groep ongeveer 400 miljoen euro investeren in het winkelnetwerk: er staan 300 nieuwe winkels op het programma. Ook de online activiteiten krijgen een stimulans.
Ontslagen worden tot een minimum beperkt en waar mogelijk op vrijwillige basis uitgevoerd, zegt de retailer. Italië is de derde markt in Europa voor Carrefour, na Frankrijk en Spanje: het land vertegenwoordigt 6% van de groepsomzet. Vorig jaar daalde de omzet er met 4% op vergelijkbare basis. Het herstructureringsplan anticipeert ook op een wetsvoorstel dat winkelcentra, winkels en supermarkten buiten de stadscentra wil dwingen om 26 zondagen per jaar te sluiten.
Carrefour voert momenteel een ambitieus vijfjarenplan door dat bespaart op kosten en banen, de investeringen in e-commerce verhoogt en inzet op samenwerking met technologiespelers als Google en Tencent. Ook in Frankrijk wil de groep hypermarkten verkleinen of in franchise geven, het aandeel non-food verder afbouwen en meer afhaalpunten openen. Komende donderdag 28 februari publiceert het bedrijf de winstcijfers voor boekjaar 2018.