Huawei opent zijn eerste winkel buiten China in Wenen. Het Chinese merk zegt in Oostenrijk al de op één na grootste smartphoneleverancier te zijn en wil zijn positie ook in de rest van Europa verder versterken.
Offensief begint in Oostenrijk
De Chinese smartphoneproducent Huawei opent deze zomer een flagshipstore in Wenen, zo bericht Reuters. Het wordt de eerste winkel van het merk buiten de Chinese thuismarkt. De keuze voor het buitenlandse debuut is op Oostenrijk gevallen omwille van de sterke positie die het merk er al heeft: Huawei is met een marktaandeel van 28% naar eigen zeggen de op één na grootste smartphoneleverancier in Oostenrijk.
De winkelopening maakt deel uit van een charme-offensief op de Europese markt: als Chinees bedrijf met overheidsbanden is het merk in de Verenigde Staten verboden en de VS roept ook bondgenoten op om Huawei te weren. Het bedrijf wordt ervan beticht overheidsspionage mogelijk te maken, maar dat blijft het merk stellig ontkennen.
“We zijn nog nooit door een overheid of enige andere instantie ter wereld gevraagd om iets te doen dat de veiligheid van consumentennetwerken zou compromitteren of in gevaar zou brengen. Als ons dat ooit gevraagd wordt, zullen we weigeren”, aldus communicatiedirecteur Joe Kelly bij de bekendmaking van de winkelopening.
Huawei wil 5G naar Europa brengen
Nochtans onderzoekt ook de Europese Unie momenteel of het de telecomproducent al dan niet beperkingen moet opleggen. Er wordt bovendien onderzocht of het merk 5G-netwerken mag opzetten in Europa, een uitrol waarin de Chinese smartphoneproducent maar al te graag wil investeren. Met name in Oostenrijk staat Huawei klaar om met de lokale operators samen te werken voor de uitbouw van 5G-netwerken, aldus Oostenrijkse topman Pan Yao.
Oostenrijk, lang een achterloper op het vlak van snel breedbandinternet, is een van de eerste EU-landen die wil overschakelen op 5G en wil al in de komende weken de rechten hierop verkopen aan telecomoperatoren. Huawei werkt alvast samen met alle drie de grote telecomgroepen in het land en Yao zei dat het bedrijf er ook overweegt te investeren in onderzoek en ontwikkeling, maar gaf geen bijkomende informatie over die plannen.
Ondanks de controverse – en het feit dat het merk geen toegang heeft tot de belangrijke Amerikaanse markt – is Huawei een van de snelstgroeiende smartphoneverkopers ter wereld. Externe rapporten zetten het merk op de derde plaats, na Samsung en Apple, ook in Oostenrijk – en niet op de tweede positie, zoals de producent zelf beweert.