American Eagle Outfitters heeft grote expansieplannen in Europa: voor de komende jaren voorziet de Amerikaanse winkelketen vestigingen in zeven Europese landen (waaronder Nederland, maar niet België), waarin de merken American Eagle en Aerie verkocht zullen worden.
Licentie
Om de expansie in goede banen te leiden heeft de kledingketen een driejarige licentieovereenkomst gesloten met AEO EU, geleid door Sunil Shah. Zijn team heeft een ruime ervaring in het lanceren en uitbouwen van merken waaronder Pepe Jeans, Tommy Hilfiger en Esprit in Europa. “Het AEO EU-team biedt uitgebreide marktkennis en sterke connecties waardoor we de best mogelijke merkervaring voor lokale consumenten kunnen creëren”, zegt CEO Jay Schottenstein in een persbericht.
De eerste nieuwe vestigingen zouden nog deze zomer in Ierland openen. Er zal ook een webshop opgezet worden die specifiek op de Europese markt is afgestemd. Nadien volgen er dan nog fysieke winkels in Duitsland, Nederland, Oostenrijk, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland.
Risico
Neil Saunders van GlobalData ziet zowel kansen als risico’s: “De Europese markt is reeds erg verzadigd en zeer competitief, en momenteel heerst er een ongunstige dynamiek.” Daarbij verwijst hij vooral naar de onzekerheid rond de brexit, waardoor de consumptie teruggevallen is. Ook omschrijft hij American Eagle als een uitermate Amerikaans merk, dat Europese consumenten mogelijk kan afschrikken.
Voor lingeriemerk Aerie is Saunders heel wat milder: “Ik denk dat Aerie heel veel potentieel heeft, niet in het minst omdat de authentieke marketing en positionering van het merk goed aansluiten bij een aantal sociale trends in Europa”, zegt hij. Zo kondigde het merk eerder al aan dat de modellen in de reclamecampagnes naturel zijn en niet langer gefotoshopt worden.