Jan-Reinier Swinkels stopt als directievoorzitter van Swinkels Family Brewers, de eigenaar van brouwerijen als Bavaria en Palm, en wordt opgevolgd door zijn neef Peer Swinkels.
300 jaar
De 56-jarige Jan-Reinier Swinkels stond twaalf jaar aan het hoofd van de brouwerijgroep. “Het is mijn eigen keuze om te stoppen. In de afgelopen jaren heb ik heel veel hoogtepunten meegemaakt. Nu is het mooi geweest. Doorstroming binnen een familiebedrijf is belangrijk en dan moet ik natuurlijk zelf het voorbeeld geven.”
Vanaf april neemt zijn 44-jarige neef Peer de fakkel over. Die maakt reeds sinds 2004 deel uit van het directiecomité van het familiebedrijf en is vooral bekend van enkele marketingstunts: zo was hij de bedenker van het Bavaria-jurkje dat tijdens het WK-voetbal in Zuid-Afrika door opvallende dames op de tribune werd gedragen, terwijl concurrent Heineken één van de grote sponsors van het Nederlands elftal was en reclame voor concurrenten in principe verboden was.
Het bierconcern viert dit jaar overigens het 300-jarig bestaan van Bavaria. Daarnaast heeft het onder meer Palm, La Trappe en Rodenbach in portefeuille. Vorig jaar de wijzigde de groep zijn naam van Bavaria naar Swinkels Family Brewers.