Soort Spotify, maar dan voor video
Netflix biedt in de Verenigde Staten zo’n 10.000 langspeelfilms en 3.000 televisieseries aan, die voor 7,99 dollar per maand (ca. 6,4 euro) onbeperkt gestreamd kunnen worden en dus te bekijken zijn op pc, tablet of tv met internetaansluiting. De ‘Spotify voor video’ heeft al bijna dertig miljoen betalende abonnees en is op zoek naar nieuwe afzetmarkten, die zou het bedrijf onder meer bij ons komen zoeken.
“Tegen eind dit jaar zou België mogelijk aan de beurt komen, althans dat is wat insiders afleiden uit de vacatures die het bedrijf uitschrijft“, schrijft Bloovi.be, een website voor de internetsector. Volgens de bewuste jobaanbieding zoekt Netflix naar mensen die “de ervaring van Netflix naar een lokale markt kunnen vertalen en dit in het Turks, het Nederlands, het Hindi, het Frans en het Koreaans”.
Internetpionier Jo Caudron vernam dan weer van “een bron die meewerkt aan de implementatie van Netflix in België” dat “Nederland en Frankrijk eerst aan de beurt komen”. Pas daarna zou ons land volgen. Netflix is vandaag in Europa al actief in Ierland, het Verenigd Koninkrijk, Finland, Denemarken en Noorwegen.
Concurrentie voor aanbieders digitale tv
De komst van Netflix kan wel eens de definitieve doodsteek van de videotheken betekenen. Die hadden al zwaar te lijden onder de opkomst van de digitale televisie, die video on demand introduceerde in de huiskamer, en lijken nu helemaal een vogel voor de kat. Maar ook die digitale distributeurs – Telenet en Belgacom in Vlaanderen; UPC, KPN en Ziggo in Nederland (om slechts die bij naam te noemen) – zien Netflix met zijn uitgebreidere en goedkopere aanbod liever niet komen.
Al hebben de Amerikanen de strijd om de kijker nog lang niet gewonnen: enerzijds zullen ze dan eerst flink wat uitzendrechten moeten afsnoepen van de lokale spelers (die rechten worden vaak geografisch gespreid), anderzijds zullen ze meteen ook voor de ondertiteling moeten instaan (want de Vlaming en de Nederlander staat nu eenmaal op zijn kijkcomfort), en dan blijft nog de vraag in hoeverre Netflix wil investeren in lokale films en tv-series, tot nader order toch dé kijkcijferkanonnen van de televisie.
Hoe dan ook, met de mogelijke komst van Netflix wacht de media een uitdaging van formaat: “De komst van Netflix zal vooral de gevestigde orde in de Vlaamse media behoorlijk verstoren“, zegt Caudron. En die stelling geldt evenzeer voor de Nederlandse media. “De zenders en de distributeurs zullen de koppen bij elkaar moeten steken om er een gepast antwoord op te verzinnen.”