Een maandenlange boycotactie in Marokko speelt de Franse zuivelgroep Danone lelijk parten: de omzetgroei over 2018 werd zowat volledig uitgevlakt en de nettowinst ging 4.1% lager. Erger nog: de boycot lijkt nog lang niet voorbij…
Boycot
De omzet van de Franse voedingsreus klokte af op 24,65 miljard euro, maar de nettowinst daalde met 4,1% tot 2,35 miljard euro. De resultaten worden negatief beïnvloed door een aanhoudende boycot van Marokkaanse consumenten. Danone zelf schat de impact van die actie op 178 miljoen euro omzet en 43 miljoen euro bedrijfswinst, en stelt dat zonder die boycot de omzet en de winst gestegen zouden zijn.
Overigens is het niet helemaal duidelijk wie er aan de basis ligt van de boycot, die intussen al tien maanden aanhoudt. In april vorig jaar ontstond er een soort Marokkaanse variant van de gele hesjes: via sociale media werd toen opgeroepen om geen Franse producten te kopen uit protest tegen de greep van grote bedrijven op de lokale economie. Danone heeft alle moeite van de wereld om de zaak onder controle te krijgen: in het vierde kwartaal daalde de omzet in Marokko zelfs met 35 %, een indicatie dat het einde van de ellende voor het Franse bedrijf nog niet in zicht is.
Nieuwe producten
Toch was het niet allemaal kommer en kwel: enkele nieuwe activiteiten van Danone, zoals plantaardige zuivelproducten en medische voeding, presteerden wel goed. Verder kon het bedrijf ook profiteren van de warme zomer, die een gunstig effect had op de vraag naar bronwaters als Evian.