Rode hartjes, bubbels, chocolaatjes en rozen zonder doornen, die hadden we u graag gegund, maar de harde werkelijkheid besliste er anders over: de foodweek kleurde rood, jawel, maar dan van chagrijn, woede en afgunst. Lees en huiver!
Ruimte voor romantiek
Er was nochtans wel wat ruimte voor romantiek de afgelopen dagen. Er tekent zich bijvoorbeeld een ontroerend liefdesverhaal af tussen de Amerikaanse consument en de speculoosjes van Lotus. De passie laait nu zo hoog op dat er dringend een fabriek nodig is, aan de Oostkust. Mooi, toch? Net als de vrijage tussen Hema en Albert Heijn, die gezamenlijke winkels gaan openen waar je dus zowel Jip en Janneke brooddozen kan kopen als de boterhammen en het beleg om ze mee te vullen. Omdat de consument steeds minder tijd heeft, luidt de officiële uitleg. Misschien ook wel omdat ze in verbondenheid de daling van hun beider marktaandelen hopen af te remmen.
We refereren voorts aan het mooie initiatief ‘Jonge boer over de vloer’ waarmee AH jeugdige landbouwers het hof maakt in plaats van ze genadeloos uit te persen. We wijzen erop dat de duurzame relatie tussen Nestlé en Starbucks alreeds de eerste kindjes heeft voortgebracht, die nu ook in de Belgische schappen verschijnen. We kijken met belangstelling naar de duobaan bij Greenyard waar voortaan twéé CEO’s hand in hand als brothers in arms met de moed der wanhoop de crisis en de schuldenberg te lijf gaan. Het is van moetens, of een totale uitverkoop dreigt. En niet in het minst maakte ons hart een sprongetje bij het vernemen van het heuglijke nieuws dat Mars en Colruyt elkaar huilend in de armen zijn gevallen. Een heus Valentijnsakkoord kwam uit de bus, alles is vergeven en vergeten, de win-win relatie komt sterker dan ooit uit een weliswaar moeilijke periode. Snik.
Het einde is nabij
Maar dan. Die nationale staking. Eén retailer volgde het ordewoord met vastberaden eensgezindheid: bij alle vestigingen van Makro bleven de deuren gesloten, uit onvrede met de torenhoge werkdruk en de al te grote aanwezigheid van onbekwame uitzendkrachten op de winkelvloer. Het halve medewerkersbestand is ziek, en de overblijvende teams zijn gedemotiveerd. Het einde is dan ook nabij, volgens de rode vakbond. Als we de actievoerders mogen geloven, dan waren die piketten aan de deuren eigenlijk overbodig: het gaat bij de cash & carry retailer schijnbaar zo slecht, dat de staking nauwelijks omzetverlies kon veroorzaken.
Dat ze met die alarmerende boodschap hun eigen werkgever niet bepaald een dienst bewezen, dat namen die onheilsprofeten er dan maar bij. Of dat slim was? Op sociale media ontstonden vurige discussies, waar ook enkele managers aan deelnamen, die benadrukten dat het commercieel plan wel degelijk vruchten begint af te werpen. Bon. U weet dat RetailDetail zich intussen een nogal stevige reputatie heeft opgebouwd op het vlak van voorspellingen, meer bepaald betreffende de toekomst. Welnu, we hebben er ook al een tijdje eentje lopen over Makro. We zouden die eigenlijk liever niet zien uitkomen, eerlijk gezegd, maar de bookmakers zijn formeel.
Wereldvreemd arrest
Rewind naar enkele dagen daarvoor. De week was namelijk amper begonnen of een vete stak de kop op: die tussen prijsvolger Colruyt en verdediger der consumentenbelangen Test-Aankoop. Ooit waren ze Best Friends Forever, maar die tijd lijkt lang voorbij. Meer zelfs: de ene bleek zowaar de andere een proces te hebben aangedaan. Vergeefs, evenwel. Want al op 28 november besliste een slecht geïnformeerde rechter dat de klacht van de discounter omtrent de jaarlijkse prijsvergelijking gewoonweg ongegrond was. Stel je voor! Duidelijk geen trouwe lezer van RetailDetail, die magistraat. Wij publiceerden destijds immers een heldere en ondubbelzinnige analyse over die fameuze supermarktenquête. Maar die heeft het juridische dossier blijkbaar niet gehaald. Een gemiste kans, en opnieuw een schrijnende illustratie van de wereldvreemdheid van de rechterlijke macht.
Maar waarom kwam dat nieuws dan pas afgelopen week in de pers, als het vonnis van maanden geleden dateert? Een gevolg van de legendarische traagheid van ons justitioneel apparaat? Of zaten de media te slapen? Schoten ze pas wakker na een tip van een intrigant, een partij die er schik in heeft dat de reputatie van de marktleider opnieuw enigszins beschadigd wordt, zo kort na de grote prijsstunt van een week eerder?
Kolossale proporties
Nu, de rechter sprak zich niet uit over de kern van de zaak: namelijk de waarde(loosheid) van het bewuste online onderzoekje. En daardoor weten we vandaag nog altijd niet zeker wie er nu écht de goedkoopste is van het land. Maar geen nood: binnenkort is dat probleem opgelost. Bij Jumbo België zoeken ze momenteel namelijk een pricing analyst om àlle prijzen bij àlle concurrenten netjes te verzamelen, te analyseren en te controleren. Zo zal er eindelijk een ernstige en diepgaande studie beschikbaar zijn van de onderlinge verhoudingen op de Belgische markt. We lanceren hierbij dan ook een warme oproep richting Jumbo om de resultaten van die studie te gepasten tijde naar buiten te brengen. Dan kunnen die heilloze welles/nietes discussies over de zin of onzin van prijsenquêteurs eindelijk eens en voorgoed worden afgesloten. Toch?
Wél weten we zeker dat Colruyt de goedkoopste busritten organiseert naar de winkel in Halle: die zijn namelijk volledig gratis. Maar voor de rest? Ach, we hebben in deze en andere kolommen al eerder geschreven dat de prijzenslag z’n beste tijd wel gehad heeft. Hoe kan je nog wat dan ook garanderen in een virtuele wereld zonder grenzen? En hoe zou een weliswaar sympathiek maar klein Vlaams familiebedrijf op termijn weerstand kunnen blijven bieden tegen belagers die stilaan bovenmatig kolossale proporties aannemen? Inderdaad.
De geheimzinnige grijns
Welnu, in dat verband sprong er ons afgelopen week geheel toevallig iets onwaarschijnlijk intrigerends in het oog. Kijkt u even aandachtig naar de afbeelding hieronder. Ik kan u met de hand op het hart verzekeren dat ze niet werd vervalst, het is gewoon een zeer recente schermafbeelding van de website colruyt.fr (en ere wie ere toekomt, het was de onvolprezen retailwatcher Olivier Dauvers die er ons op attendeerde in een tweet).
Wel? Komt die geheimzinnige glimlach u niet héél erg bekend voor? Is dat niet gewoon de gepatenteerde grijns van de grootste webwinkel ter wereld? En wat doet die daar dan, in vredesnaam? Bloeit er een bromance tussen Jef en Jeff? Heeft die van Halle z’n boeltje al heimelijk aan die van Seattle verkocht misschien? Of is het een statement, een opgestoken middenvinger? Heeft de ene Jef de andere gejost – enfin, gejeft dus eigenlijk? Geef toe, het is een fascinerend mysterie waarover we u in een komende aflevering opheldering hopen te geven. Of niet, dat kan ook. Cliffhanger! Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.