Binnenkort opent Lidl twee verkooppunten volgens een nieuw concept, op drukke stadslocaties in het centrum van München. Met de compacte testwinkels wil de discounter beter inspelen op de behoeften van stadsbewoners.
Geen parking
De Duitse retailer kondigt de opening aan van twee kleinere stadswinkels in het centrum van München: de eerste op 25 februari, de tweede eind april. De winkels zullen amper 500 m² groot zijn, minder dan de helft dus van een doorsnee filiaal vandaag. Bovendien zullen ze geen parking hebben. Opmerkelijk, want de afgelopen jaren werden Lidl-filialen steeds groter: van oorspronkelijk 800 à 900 m² evolueerden ze naar oppervlakten van meer dan 1500 m², liefst met een grote parking ernaast.
In steden zijn zulke ruimten echter schaars en duur: vandaar dus de stap naar een kleiner concept, dat ook het aanbod producten en diensten beter zal afstemmen op de stedelijke behoeften. Wellicht wil Lidl niet achterblijven op andere Duitse retailers, die nu aan hoog tempo stadsconcepten ontwikkelen en uitrollen: formules als Rewe to Go of Edeka Xpress veroveren steeds meer steden. In Zwitserland verraste rivaal Aldi bovendien recent met een gemakswinkel van 204 m² in het treinstation van Lausanne. Over hoe de nieuwe stadsformule er concreet gaat uitzien, wil Lidl echter nog niets kwijt.