Met ‘dank’ aan de crisis
De crisis slaat toe bij onze zuiderburen: in 2012 is de koopkracht van de Fransen voor het eerst in 30 jaar achteruitgegaan. De daling bedraagt in absolute cijfers 0,4%, maar gecorrigeerd naar de demografische evolutie is dat zelfs -1%. Vooral E.Leclerc spint garen bij de crisis, zo bleek eerder dit jaar al.
De groep maakt al langer van lage prijzen zijn speerpunt en ziet zijn marktaandeel dan ook gestaag groeien. Volgens marktonderzoeksbureau Kantar heeft E.Leclerc nu al een marktaandeel van 18,8% (op jaarbasis tot 24 maart). Daarmee komt de 20,5% van marktleider Carrefour (alle formats samen) serieus in zicht.
“Ik dacht dat de curves elkaar pas ergens in 2015 zouden kruisen“, zegt voorzitter Michel-Edouard Leclerc, “nu ga ik ervan uit dat dit al een jaar eerder zal gebeuren.”
QuiEstLeMoinsCher.com
Om die machtsovername te versnellen, rekent topman Leclerc op het principe van de prijsvergelijking. Via een nieuwe prijsvergelijker op het internet – met de veelzeggende naam QuiEstLeMoinsCher.com (“Wie is de minst dure?”) – kunnen alle klanten voortaan de prijzen vergelijken met die van de concurrentie uit de omgeving. Naar eigen zeggen is 98% van de E.Leclerc-winkels goedkoper dan de concurrentie.
Daar blijft het niet bij: E.Leclerc heeft eveneens een ‘app’ ontwikkeld voor smartphones, waarmee de klant de code van een product kan inscannen en meteen de prijs bij Leclerc en de concurrenten in de streek kan vergelijken. Voor wie geen smartphone heeft of die in de winkel niet bij heeft, worden speciale “scan-zuilen” in de verschillende vestigingen geplaatst. En uiteraard wordt de hele strategie volop ondersteund via advertenties en tv-spots.
Daarmee lanceert E.Leclerc de tegenaanval op Carrefour – dat begin 2012 zo’n 500 courante producten blijvend in prijs verlaagde en onder de nieuwe topman Plassat ook vergelijkende reclamespots op televisie brengt – maar ook op Casino, dat eind 2012 uitpakte met een laagsteprijscampagne rond liefst 3.000 producten.