Blitzparcours voor Zalando
Het was Zalando die de Belgen voor het eerst massaal aan het online shoppen kreeg, meende de jury van de BeCommerce Awards. De e-tailer, die zo’n 1.500 merken in zijn online aanbod heeft, zag het levenslicht in Duitsland in 2008 en groeide sindsdien aan een ongezien tempo uit tot de grootste online retailer in Europa voor schoenen en kleding. Vandaag is het bedrijf in dertien Europese landen vertegenwoordigd.
BeCommerce prees ook Zalando’s actieve gebruik van sociale media als Facebook en Twitter om dicht bij de consument te staan. Daarenboven tracht Zalando zich in de sector te onderscheiden met een uitgebreid dienstenpakket, zoals gratis verzending en dertig dagen gratis retourrecht op alle producten.
Stijgend aantal deelnemers
Dit jaar deden 195 webwinkels mee aan de wedstrijd, ten opzichte van 120 vorig jaar. Bij de vakjury vielen NMBS (de Mobile Award), Newpharma, Famousbox (als beste starter) en Yves Rocher (meest milieuvriendelijke e-shop) in de prijzen.
Winnaars van de publieksprijzen waren onder meer Vente-exclusive.com in de categorie mode, Bol.com voor multimedia en Lensonline.be in de sectie ‘schoonheid & gezondheid’. Dit jaar werd ook voor het eerst een prijs uitgereikt aan de beste beginnende webshop, en die ging naar Mookum.com.