Made.com boekte vorig jaar 37% meer omzet, kreeg er 40 miljoen pond extra kapitaal bij en gaat dit jaar nog van start in vier nieuwe markten. In Londen onthult de online meubelverkoper ook een vernieuwd vlaggenschip.
Made.com “designbedrijf voor de digitale generatie”
De ambitie van Made.com? Het leidende designbedrijf voor de digitale generatie zijn, vertrouwt CEO Philip Chainieux RetailDetail toe tijdens de opening van de vernieuwde winkel in het Londense Soho. De winkel is ingericht volgens een nieuw concept, dat ook elders zal worden uitgerold: er zullen onder meer evenementen plaatsvinden en er zijn nieuwe technologische snufjes om klanten zich te laten informeren en bestellen.
Kopen kan in de winkels – of beter: showrooms – van Made.com nog steeds niet: “Elke klantenervaring start vandaag online, al dan niet via mobiele toestellen. In ons geval eindigt het ook online. Waarom zou je voorraad hebben, als je de mogelijkheid hebt om een verhaal te vertellen en van daaruit de transactie te laten gebeuren”, legt Chainieux de eigenzinnige visie van het merk uit.
Klanten van Made.com kopen ook meestal van thuis uit, ziet de topman, zelfs als ze naar de fysieke showroom zijn geweest. Hij ziet de toekomst van een fysieke winkel dan ook als een contactpunt, niet als een verkooppunt. “Voor ons is de showroom een ‘touchpoint’ binnen de klantenreis: een verlengde van de online ervaring dat de emotie versterkt en verrijkt. De showrooms leveren merkbekendheid en engagement op, omdat we er verhalen creëren en evenementen organiseren.”
Naar Denemarken, Finland, Italië en Portugal
De strategie heeft Made.com vorig jaar alvast geen windeieren gelegd: het bedrijf zag de omzet met 37% omhoog gaan naar 173 miljoen Britse pond (bijna 200 miljoen euro). Een jaar eerder was de meubelverkoper ook al goed voor een omzetstijging van 40%. Winstcijfers maakt het bedrijf niet bekend.
De Britse thuismarkt is vandaag nog goed voor 58% van de totale verkoop, maar in 2019 zal de rest van Europa de Britse cijfers inhalen. Sinds oktober vorig jaar, toen het bedrijf van start ging in Spanje, is Made.com actief in negen landen. Dit jaar komen daar nog vier markten bij: Denemarken, Finland, Italië en Portugal. De expansie is mede mogelijk gemaakt door een kapitaalinjectie van 40 miljoen pond (zo’n 45 miljoen euro) door een anonieme investeerder in maart vorig jaar.
Om nieuwe markten aan te boren, heeft het meubelmerk naar eigen zeggen ook een steeds breder aanbod en meer designers nodig. Made.com werkt daarom aan een ‘community’, waarbij ontwerpers op zelfstandige basis kunnen ontwerpen voor het label. Voor hobbyisten en starters kan dat via het eigen nieuwe crowdfunding-platform TalentLab, waarop klanten kunnen intekenen op producten die vervolgens pas in productie gaan als er voldoende bestellingen (en voorschotten) zijn binnengehaald.
150 externe designers, zeven vaste
Ook voor de vaste collecties werkt Made.com samen met een poel van liefst 150 externe ontwerpers, maar het bedrijf heeft maar een zevental vaste ontwerpers in dienst. “Onze ambitie is dé bestemming voor designers in Europa te zijn. Nergens anders kan je als zelfstandige ontwerper je producten op zo’n grote schaal verdeeld krijgen”, aldus Chainieux. Designers krijgen een vaste som voor hun ontwerp, maar hoeveel die bedraagt, is geheim.
Behalve door het schrappen van de tussenhandel, brengt Made.com ook disruptie in de meubelbranche door het ‘fastfashion’-principe toe te passen in interieurdesign: de retailer brengt frequent nieuwe collecties op de markt, maar in beperkte oplages. “Er zijn veel variabelen en je bent nooit zeker van kleur, materiaal, prijs en zo verder. Door de kost van dat risico te beperken, kan je veel meer innoveren en nieuwe dingen proberen. Het geheim van Made.com is: falen kost ons niet veel. Door te durven falen, kan je de dingen anders doen.”