De omzet van maaltijddozenproducent HelloFresh steeg in 2018 boven verwachting en ook de marges verbeterden, maar het bedrijf maakt nog steeds verlies.
Hoog groeitempo
In een persbericht meldt HelloFresh dat de omzet in het laatste kwartaal van vorig jaar tussen de 358 en 362 miljoen euro lag, volgens voorlopige, niet-gecontroleerde cijfers. Voor het volledige jaar bedroegen de opbrengsten 1,275 à 1,279 miljard euro, een stijging van ongeveer 41 procent ten opzichte van 2017. Het bedrijf had eerder gemikt op een omzetgroei van 32 tot 37%.
“We kijken terug op zowel een zeer succesvol vierde kwartaal als een succesvol jaar 2018, met een hoog groeitempo en aanzienlijke verbeteringen in onze winstgevendheid,” zegt mede-oprichter en chief executive Dominik Richter. Volgens hem is de internationale divisie (dus buiten de VS) intussen winstgevend.
Maar op groepsniveau is HelloFresh dat nog niet. Het verlies voor het volledige jaar ligt tussen de 54 en de 58 miljoen euro, een verbetering in vergelijking met de 71 miljoen euro verlies in 2017. Het bedrijf heeft in de loop van 2018 bijna 200 miljoen maaltijdpakketten geleverd aan meer dan 2 miljoen actieve klanten, een toename met 44%. Het aantal actieve klanten was aan het eind van het jaar gestegen met 41 procent. Definitieve cijfers volgen op 6 maart.