Britse supermarktketen Tesco kondigt opnieuw een ingrijpende sanering aan. In totaal 9000 banen staan op het spel, zowel op het hoofdkantoor als in de winkels. In 90 winkels verdwijnen toonbanken met bediening.
Kostenbesparingsplan
De Britse marktleider wil z’n operaties vereenvoudigen om competitief te blijven en beter in te spelen op verwachtingen van consumenten, verklaart topman Jason Tarry in de media. Volgens hem besteden shoppers minder tijd in de winkels en maken ze ook minder vaak gebruik van de versafdelingen met bediening. Daarom zullen toonbanken met vis, vlees en andere verse voeding verdwijnen uit 90 winkels. In 700 andere winkels blijven toonbanken wel in gebruik, soms met beperkte openingsuren. In de keukens voor de medewerkers wordt bediening vervangen door verkoopautomaten. Op het hoofdkantoor wordt de organisatiestructuur vereenvoudigd.
Tesco, dat in het VK 300.000 mensen tewerk stelt, hoopt om zowat de helft van de getroffen medewerkers een andere functie te geven in het bedrijf. De sanering is onderdeel van een plan om in vier jaar tijd voor anderhalf miljard pond (1,72 miljard euro) aan kosten te besparen. De retailer kampt met financiële schulden sinds in 2014 een boekhoudschandaal aan het licht kwam. Bovendien ondervindt het bedrijf steeds meer concurrentie van discounters Aldi en Lidl. Vorig jaar schrapte Tesco zo’n 1700 middenmanagement functies en sloot het een callcenter, waardoor nog eens 1100 banen verloren gingen.