De retailer die je in België het vaakst aantreft? Aldi, zo blijkt uit de top 100 van Locatus. Grootste stijgers zijn Action, ondertussen goed voor 154 winkels in België, en fietsketen iTek, die er het meest winkeloppervlak bijkreeg.
Aldi, Carrefour en Leonidas komen meest voor
Ieder jaar maakt onderzoeksbureau Locatus een stand van zaken op van de fysieke winkelpunten in België en in Nederland. Het resultaat is een top 100 van de winkelformules in elk land, gerangschikt volgens het aantal winkelpunten en volgens de totale winkelvloeroppervlakte van de ketens.
Opvallend genoeg zijn het in België nog steeds banken die de top tien domineren als het over de winkelaantallen gaat. Het is wachten tot de elfde plaats om de eerste distributieketen tegen te komen, waar Aldi met 441 vestigingen de kroon spant. Dat is één plaats hoger dan Carrefour Market, die eind 2018 433 supermarkten had. Chocolatier Leonidas volgt op plaats dertien, met 361 winkels.
Action grootste groeier
Opvallende verschuivingen zijn te zien bij Action en Base Shop: terwijl die eerste er elf plaatsen op vooruit ging en nu 154 winkels in België heeft, zakte telecom-operator Base met elf plekken. Base Shop deelt nu de honderdste en laatste plaats met H&M, beide goed voor 78 vestigingen.
Planet Parfum en schoen- en sleutelmaker Mister Minit verdwenen dit jaar dan weer uit de top 100 van ketens met het grootste aantal verkooppunten. Nieuw in de lijst is de keten van tankstations Gabriëls, die op de 98e plaats binnenkomt met 80 vestigingen.
Retailers palmen meest oppervlakte in
Retailers spannen wel meteen de kroon als het over de oppervlaktes gaat die ze innemen. Carrefour Market is zo letterlijk de grootste, met een totale winkelvloeroppervlakte van 561.742 m². Colruyt neemt de tweede plaats in met 420.591 m² en Aldi vervolledigt de top drie. Gevolgd door de doe-het-zelfketens Hubo en Brico blijft de top vijf ook onveranderd ten opzichte van vorig jaar.
De eerste verandering is te zien bij AD Delhaize, die van plaats acht naar zes is gezakt, maar de meest opvallende verschuivingen zijn wat vloeroppervlakte betreft in non-food te zien: de sterkste stijgers zijn fietsketen iTek (met 35.536 m² 17 plaatsen vooruit naar 69) en Primark, die ondertussen 27.287 m² in België uitbaat.
Opvallende zakkers zijn Total, Shoe Discount – dat wordt omgedoopt tot Bristol – en Okay Meubelen. Bouwmarkt Big Mat, sanitairketen Van Marcke en gordijnmaker Heytens verdwenen echter helemaal uit de top 100 naar winkeloppervlakte. Nieuwkomers zijn dan weer Lunch Garden, dat met 31.732 m² meteen doorstoot naar de 74e plaats, Maisons du Monde (nummer 98) en Dovy (nummer 99). Op de laatste plaats komt het krimpende Maxi Toys terecht, dat nog 21.127 m² beslaat.