Betalen met een ‘like’
Het systeem is al bij al eenvoudig: consumenten die in de buurt van de automaat komen, maken via hun smartphone of via het aanraakscherm op de automaat verbinding met de speciale website likepepsi.be. Wie vervolgens de Facebook-pagina van Pepsi ‘leuk vindt’, krijgt toegang tot een digitale knop waarmee hij of zij een blikje uit de automaat kan halen.
Pepsi en reclamemaker TBWA borduren daarmee voort op eerdere initiatieven als de campagne “Unlock the 007 in you”, waarbij Coca-Cola experimenteerde met interactieve automaten. Sociale media worden wel vaker ingeschakeld als ‘alternatief betaalmiddel’, waarbij de consument bijvoorbeeld een gratis download ontvangt in ruil voor een tweet over het product. Het concept om te betalen met een ‘like’, zou echter “een wereldwijde primeur” zijn volgens het reclamebureau.
“Goedkoper dan sampling”
De nieuwe manier van “samplen” heeft zo zijn voordelen: eens de ontwikkeling bekostigd, is er alvast geen budget meer nodig voor promojongens en -meisjes. Bovendien kan je als bedrijf contact houden met het doelpubliek en dus een community van ‘fans’ rond je merk uitbouwen of versterken.
Al blijft de vraag in hoeverre consumenten, die toch vooral getriggerd worden door dat gratis drankje, échte ‘fans’ zullen worden van het merk, lees: het uiteindelijk ook zullen aanraden én zelf kopen: ook deze interactieve automaat heeft nog altijd geen waterdichte oplossing voor dé achilleshiel van elke samplingcampagne gevonden.
De ‘like’-automaat van Pepsi zal dit jaar zijn opwachting maken op diverse zomerfestivals, onder meer Tomorrowland. “De campagne blijft voorlopig beperkt tot België. Al is het de bedoeling om het idee ook uit te rollen in het buitenland”, klinkt het.