Carrefour zet z’n digitale ambities kracht bij met de opening van een Digital Hub in Parijs. In samenwerking met Google wil de retailer hier nieuwe oplossingen ontwikkelen op basis van kunstmatige intelligentie.
Omnichannel ervaring
Carrefour wil in z’n Digital Hub een ecosysteem van startups opzetten om een versnelling hoger te schakelen op het vlak van digitale innovatie. Dat is immers één van de speerpunten van het ambitieuze transformatieplan van CEO Alexandre Bompard. De doelstelling is het creëren van nieuwe klantervaringen, zegt het persbericht. Daarbij ligt de focus op het integreren van data in alle groepsactiviteiten, het ontwikkelen van een omnichannelomgeving om leider te worden op het vlak van e-commerce in voeding, en het opzetten van een open en wendbare organisatie.
Het innovatielab van 2.500m² bevindt zich in het hippe 13de arrondissement van Parijs en zal plaats bieden aan gemengde teams met experts van Carrefour en Google op het gebied van kunstmatige intelligentie en machineleren, en aan meer dan 300 medewerkers die gespecialiseerd zijn in digitale toepassingen en e-commerce. De opening volgt op het partnerschap dat Carrefour in juni 2018 afsloot met Google. Beide partijen kwamen toen overeen om samen shoppers te gaan bedienen met behulp van de stemassistent Google Assistant, de slimme luidsprekers Google Home en de zoekmotor Google Shopping.
“Onze teams zullen werken aan innovatieve projecten rond kunstmatige intelligentie en machine learning om waarde te creëren voor onze business. Dit is echt een bijkomende troef voor Carrefour om z’n digitale ambitie waar te maken tegen 2022″, zegt Amélie Oudéa-Castéra, die verantwoordelijk is voor e-commerce, data en digitale transformatie bij Carrefour Group.