Grote namen als Procter & Gamble, Unilever, Nestlé, Coca-Cola en Carrefour starten een proefproject waarbij ze lege verpakkingen bij de consument thuis ophalen om te hergebruiken. Zo willen ze afval terugdringen en circulair werken.
Zoals de melkboer vroeger
Loop is de toepasselijke naam van het proefproject dat een aantal van de grootste multinationals in de distributie en FCMG dit jaar opstarten. In maart gaat het project van start in Parijs en in mei wordt het uitgerold in New York. Ook nog in 2019 zouden steden in Canada, Japan, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten volgen. Dat maakten de bedrijven bekend op het World Economic Forum in Davos.
Het concept komt van recyclagebedrijf Terracycle en is best te vergelijken met de melkboer uit vervlogen tijden, die de melk in glazen flessen aan huis bracht en de lege ook weer kwam ophalen. Zo zullen consumenten op een gezamenlijk online platform boodschappen kunnen bestellen die in een speciale koeltas worden geleverd. Bij een volgende levering worden de lege verpakkingen ook weer meegenomen voor hergebruik. Terracycle wil voor die ‘last mile’ de postdiensten inzetten.
Häagen-Dazs in staal en gerecycleerde Pampers
Om het hergebruik mogelijk te maken, voorzien de bedrijven die deelnemen (waaronder ook nog bijvoorbeeld PepsiCo en Tesco) aangepaste verpakkingen. Er is bijvoorbeeld al een stalen emmertje ontwikkeld om via het project roomijs van Häagen-Dazs te laten leveren in New York, terwijl PepsiCo in Parijs glazen flessen Tropicana-fruitsap en stalen opbergdozen Quaker-muesli voorziet.
Procter & Gamble – naar eigen zeggen de eerste instapte in het project – creëerde dan weer aluminium-flesjes voor Pantene-shampoo en manuele tandenborstels waar je net als bij hun elektrische tegenhangers alleen het opzetborsteltje hoeft te vervangen. Dat gebruikte borsteltje kan dan mee voor recyclage met Loop, net als gebruikte Pampers en maandverbanden trouwens. Klanten moeten wel een waarborg betalen voor de duurzame verpakkingen die ze krijgen.
“De tijd om te handelen is nu”
“De tijd om te handelen is nu. We zijn gedreven om de kracht van ons wereldwijde bereik en sterkte van onze vertrouwde mondiale merken te benutten om duurzame oplossingen op een hoger niveau te tillen. Transformatieve samenwerkingen zijn de sleutel om deze missie te laten slagen, want niemand kan dat alleen,” legt ¨P&G-vicepresident Virginie Helias.
Bedrijven worden genoodzaakt om te innoveren en duurzamere oplossingen te vinden, aangezien wegwerpplastic door steeds meer overheden wordt verboden. Zo is er het verbod op plastic voor eenmalig gebruik van de EU, maar ook Groot-Brittannië heeft ambitieuze plannen om plasticafval terug te dringen en in Frankrijk wordt binnenkort een wet rond circulaire economie gestemd.