Terwijl de Nederlandse marktleider Albert Heijn voor het eerst sinds 2011 marktaandeel verliest, hebben de eerste achtervolgers Jumbo en Lidl de wind in de zeilen.
AH enige daler in top-5
Moederbedrijf Ahold Delhaize had het woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers zelf al aangegeven: het marktaandeel van de Nederlandse supermarktdochter Albert Heijn was iets gekrompen. Met hoeveel, dat wilden ze in Zaandam niet zeggen. Uit cijfers van marktonderzoeker Nielsen, die zakenkrant FD.nl kon inkijken, blijkt dat het marktaandeel van AH in Nederland met 0,6 procentpunt achteruit is gegaan, om af te klokken op 34,7% – en dat ondanks de opening van acht nieuwe vestigingen.
Jumbo zag zijn marktaandeel dan weer met 0,4 procentpunt groeien tot 19,1%. Jumbo kreeg er vorig jaar 35 winkels bij, mede dankzij de integratie van een aantal voormalige Emté-supermarkten (gekocht van Sligro). Lidl ging er ook 0,4 procentpunt op vooruit en heeft nu 10,9% van de markt in handen. De top-5 wordt vervolledigd door Aldi (van 6,7% naar 6,8%) en Plus (status quo op 6,4%). Daarmee hebben de vijf grootste supermarktketens meer dan driekwart (77,9%) van de Nederlandse markt in handen.
Albert Heijn is dus de enige speler uit de Nederlandse top-5 die marktaandeel moest inboeten en de concurrentie dus beetje bij beetje dichterbij ziet sluipen. Marit van Egmond, die Wouter Kolk opvolgt als CEO van Albert Heijn op 1 februari, weet meteen waar haar prioriteiten liggen.