Met beter dan verwachte cijfers heeft Ahold Delhaize het jaar 2018 afgesloten: zowel Albert Heijn als Delhaize presteerden sterk in het laatste kwartaal. Ook in de Verenigde Staten ging het goed.
Online groei
De groepsomzet bedroeg 16,5 miljard euro in het vierde kwartaal, een groei met 3%. Voor het volledige jaar bedraagt de omzet 62,8 miljard euro, een vooruitgang met 2,5%. In België beleefde Delhaize een sterke eindejaarsperiode, met een groei van 3% tot 1,3 miljard euro. De implementatie van het strategisch plan heeft voor een verbetering van de operaties gezegd, stelt het persbericht. Over het hele jaar 2018 wist Delhaize zijn marktaandeel te verhogen: goed nieuws na enkele jaren van marktaandeelverlies. De onlineverkopen namen toe met 29%.
In Nederland ging Albert Heijn er met 3,3% op vooruit na een sterke kerstperiode. Over het hele jaar verloor de keten wel wat marktaandeel. Bol.com groeide met 32,3% in het vierde kwartaal en voor het gehele jaar bereikte de online omzet 2,1 miljard euro. In Centraal- en Zuidoost-Europa presteerde Tsjechië erg sterk en blijft Griekenland onder druk staan, al is er sprake van verbetering. In de VS groeide de vergelijkbare omzet met 2,7%, terwijl de onlineomzet met 12,1% toenam. Over het hele jaar bekeken nam het marktaandeel van de verschillende Amerikaanse ketens samen toe.