In het vierde kwartaal van 2018 daalde de omzet van Carrefour in België met 3,1%. Ook op de Franse thuismarkt was er een lichte terugval, maar op jaarbasis kon de retailer wel groeien. Het transformatieplan zit op schema, klinkt het.
Competitieve markt
“Carrefour Belgium werd afgestraft door een zeer competitieve markt, die sterk vertraagde in vergelijking met het derde kwartaal”, stelt het persbericht. “De groep heeft nieuwe initiatieven geïmplementeerd om het commerciële momentum opnieuw te lanceren.” Over het volledige jaar daalde de omzet met 1,7% tot 4,3 miljard euro. Het ziet er naar uit dat concurrenten als Colruyt en Delhaize hebben kunnen profiteren van het feit dat Carrefour een moeilijke herstructurering moest verteren, waarbij vijf hypermarkten werden omgebouwd naar kleinere supermarkten.
België is niet het enige Europese land dat het moeilijk heeft: ook in Italië (-4,6%) en Spanje (-1,4%) was de trend negatief, terwijl Polen en Roemenië wel vooruitgang boekten. In Frankrijk daalde de omzet met 0,1% in het vierde kwartaal, een eerder geruststellend cijfer na de acties van de gele hesjes. De hypermarkten kregen er klappen (-2,2%) terwijl de supermarkten erop vooruitgingen met 1,9%. Over het hele jaar bedroeg de vergelijkbare groei 1,1% voor Frankrijk en 2,5% voor de groep, dank zij sterke groei in Latijns-Amerika.
Topman Alexandre Bompard toont zich tevreden over de cijfers en benadrukt de vooruitgang die werd geboekt in het kader van het transformatieplan Carrefour 2022. De verkoop van bioproducten groeit sterk, de online foodverkopen stegen met 30%, de inkoopallianties met Tesco en Système U gingen van start, net als die met Provera in België. De eerste voordelen moeten dit jaar al zichtbaar worden.