Op enorme schaal in Nederland
In Nederland is de expansie nog veel grootschaliger: daar gaat het aantal afhaalpunten van 58 in het proefproject naar zo’n 700 binnen twee maanden. Die tijd is nodig om in de winkels een fysieke ruimte te voorzien voor de opslag en om het personeel extra trainingen te geven, weet Twinkle.
Bestellingen van meer dan 20 euro kunnen gratis worden afgehaald bij Albert Heijn, maar voor bestellingen onder 20 euro wordt 1,99 euro verzending aangerekend. Dat zijn dezelfde tarieven voor een levering aan huis. De technologie van de afhaalpunten komt van Kiala, het bedrijf waarmee bol.com nu al samenwerkt.
“Grootste woonwinkel” van de Lage Landen
Opmerkelijk: vandaag vergroot Bol.com zijn woonassortiment met 20.000 artikels, met categorieën als stoelen, beddengoed, raambekleding en verlichting. Daarnaast zijn er ook flink wat accessoires (zoals kaarsen en handdoeken) in de winkel te vinden. De meeste daarvan kunnen echter niet in de nieuwe afhaalpunten afgeleverd worden, simpelweg omdat ze te groot zijn.
De webwinkel heeft in het assortiment producten opgenomen van merken als HKliving, Lifestyle, Zuiver en Beddinghouse, maar biedt ook ruimte aan derden, zodat ook het assortiment van merken als Kartell of Artimide er te koop is. Bol.com biedt nu al 80.000 woonitems en is daarmee naar eigen zeggen “nu al groter dan de grootste woonwarenhuizen op de woonboulevards”.
Volgens marketingdirecteur Michel Schaeffer bestaat er veel interesse voor het nieuwe verkoopkanaal: “Als je spullen verkoopt in onze categorieën en je hebt een inschrijving bij de Kamer van Koophandel, dan kun je gebruik maken van Plaza; ook als je zelf nog niet online verkoopt.” “Wij helpen hun aanbod inzichtelijk te maken“, biedt hij aan op Twinkle.