Zelfstandige supermarkten lijden onder de toegenomen concurrentie en de stijgende promotiedruk: hun marges dalen, terwijl ze moeten investeren. De aangekondigde komst van honderden nieuwe supermarkten in België doet het ergste vrezen…
Dalende winstcijfers
Volgens zelfstandigenorganisatie Unizo daalde de nettowinst van de zelfstandige supermarkten in Vlaanderen in 2017 met 18,7% tegenover het jaar voordien. Over een periode van drie jaar gaat het om een daling van de nettowinst met 12,26%, schrijft De Standaard. Gemiddeld maakt een supermarktuitbater nog 104.015 euro nettowinst per jaar, maar bij de kleinere supermarkten kan dat zakken naar 30.000 euro en minder.
Zeker in een context van toenemende concurrentie is dat zorgwekkend. Albert Heijn en Delhaize hebben aangekondigd dat ze samen wel 350 nieuwe winkels zullen openen de komende drie jaar. De andere formules zullen niet achterblijven. Bovendien komt met Jumbo een nieuwe prijsvechter naar België en is er de stijgende promotiedruk. Aanbiedingen van het type ‘1+1 gratis’ wegen op het rendement, ook in categorieën die traditioneel betere marges moeten genereren, zoals vers.
Om bij te blijven moeten ondernemers investeren, maar ze hebben de middelen niet meer. “Het winkellandschap evolueert snel. Je moet je winkel regelmatig aanpassen en dat kost geld. Het nieuwe concept van Delhaize in Nijvel is prachtig, maar het kost anderhalf miljoen euro. Dat moet je betalen uit je winst”, meent Luc Ardies van Buurtsuper.be. Ook de opkomst van e-commerce stelt zelfstandige winkeliers voor grote uitdagingen, want investeren in online is voorlopig niet rendabel.