De Nederlandse supermarktketen Jumbo past haar assortiment aan voor de Belgische markt, maar plant ook Belgische producten naar Nederland te brengen. Topman Frits van Eerd is overigens blij met de grote media-aandacht.
“Openingscampagne wordt voor ons gevoerd”
Jumbo is bezig met het toevoegen van een specifiek assortiment voor de Belgische markt, vertelt Van Eerd aan Distrifood: “Want we moeten vooral niet denken dat we België even komen veroveren met Nederlands assortiment. De vraag die centraal staat is of wij in staat zijn een concept neer te zetten dat wordt omarmd door de Belg. Een concept dat díe klant wil, niet wat we zelf mooi vinden.” Hij beoogt echter geen éénrichtingsverkeer: het moet een kruisbestuiving worden waar ook de Nederlandse Jumbo-vestigingen beter van worden.
Dat concurrent Albert Heijn zopas ambitieuze plannen heeft aangekondigd in België, baart de retailer niet meteen zorgen: “We staan daar als Jumbo misschien a-typisch in. Maar het gaat ons erom wat de Belgische klant van Jumbo gaat vinden. Die klant kiest uiteindelijk de beste winkel. Laat andere bedrijven lekker hún bedrijf zijn, wij hebben bij Jumbo onze eigen filosofie.” Dat er zoveel media-aandacht is voor de stap van de keten naar België, vind de topman verrassend maar positief: “Onze openingscampagne wordt publiekelijk voor ons gevoerd.”
Sinds in 2017 bekend raakte dat de retailer naar België wil komen, wordt er inderdaad volop gespeculeerd over de kansen en de impact van die stap. Zelf communiceert het bedrijf immers bijzonder weinig. Jumbo wil tot nu toe officieel enkel kwijt dat het weliswaar tientallen locaties heeft vastgelegd, maar dat er dit najaar wellicht slechts drie zullen openen, en dat het om ‘Foodmarkt-achtige’ grote supermarkten zou gaan. Waarnemers verwachten een prijzenslag op de Belgische markt, omdat de keten net als Colruyt een laagsteprijsgarantie hanteert.