Toch nog één moderetailer waar het goed gaat: Primark zag de omzet 4% stijgen in het eindejaarskwartaal. Vooral de kerstverkopen waren verrassend goed bij de Ierse budgetketen.
+5% in Europa
In het laatste kwartaal van 2018 verkocht Primark 4% meer, vooral dankzij sterke expansie in Europa en de Verenigde Staten: de Ierse retailer eindigde het jaar met 364 winkels en een fors toegenomen winkeloppervlak. Op vergelijkbare basis viel de omzet daarentegen licht terug. De Europese markt was goed voor 5% meer omzet, voornamelijk dankzij groei in België, Frankrijk en Italië. In Duitsland waren de marktomstandigheden “moeilijk” volgens Primark en ook in Spanje was er sprake van verbetering ondanks een zwakke markt.
Op de Britse markt bedroeg de groei slechts 1%, maar daarmee doet Primark het nog steeds beter dan veel concurrenten en sectorgenoten, die de slechtste kerst sinds het begin van de economische crisis in 2008 beleefden. De kerstperiode heeft de verwachtingen dan ook overtroffen, zegt CFO John Bason in de Financial Times: “Kerst en de aanloop naar kerst verliepen onder uitdagende omstandigheden voor retailers. Maar de cijfers tonen dat Primark als een winnaar uit de bus is gekomen. De omzet in de kerstperiode hebben een recordniveau gehaald.”
Niet bang voor brexit
Het succes van de keten komt van de investeringen die de modeformule in de winkelstraten en in fysieke winkels blijft pompen, meent Bason. “Als je sommige winkelstraatformules bekijkt, zijn er een aantal retailers die nog maar weinig investeren. Dat is niet het geval bij Primark.”
Ook voor de brexit is de topman niet bang: “Primark verkoopt kleren uit Zuidoost-Azië of elders rechtstreeks in het Verenigd Koninkrijk. Dan komt het niet door de EU-landen. Of het gaat recht naar de 27 EU-landen en komt niet door het VK.”