De Duitse foodservicegroothandel Metro heeft beter dan verwachte kwartaalcijfers gepubliceerd. De Russische divisie is aan de beterhand, hypermarktketen Real – die te koop staat – blijft wel een zorgenkind.
Vergelijkbare groei
De omzet van de groep daalde weliswaar met 0,6% tot 8 miljard euro, maar dat was grotendeels het gevolg van winkelsluitingen en wisselkoersen: op vergelijkbare basis was er een groei van 2,3%. In West-Europa bedroeg de groei 1%, in het oosten 6,4%. In Rusland ging Metro er met 2,4% op achteruit, en dat is al een pak beter dan de terugval met 8,9% een jaar eerder. De herstructurering begint vruchten af te werpen en elke maand verbeteren de resultaten, zegt het bedrijf aan Reuters. Met grote volumekortingen weet de grossier er meer zelfstandige handelaars en restauranthouders te lokken.
Metro is het moederbedrijf van Makro Cash & Carry en de Metro-horecagroothandels in de Benelux. De afgelopen jaren onderging de groep een ingrijpende metamorfose: de warenhuisketen Kaufhof werd verkocht, de elektronicadivisie Ceconomy (moederbedrijf van MediaMarkt) werd verzelfstandigd en de Duitse hypermarktketen Real staat te koop, wat voor sociale onrust zorgt. Bij die keten daalde de omzet met 1,5%. Twee winkels werden gesloten. Een koper daagde nog niet op, al circuleren er geruchten over de mogelijke interesse van Amazon.