Delhaize zet in op e-commerce: de supermarktketen gaat in zee met zusterbedrijf Bol.com en maakt het voor aangesloten ondernemers mogelijk om ook een eigen webshop aan te bieden.
Online boodschappen zelfde dag afhalen
Delhaize ontwikkelt een e-commerceoplossing voor aangesloten winkeliers en gaat dit voorjaar een eigen online aanbod voor zelfstandige winkels testen. Klanten kunnen er een 5000-tal producten online bestellen en die nog de dag zelf afhalen in de aangesloten winkel. Het aanbod is er zo beperkter dan op hoofdwebshop Delhaize.be, maar wel sneller en volgens topman Xavier Piesvaux ook meer op service gericht.
“We denken het model te hebben gevonden dat het voor onze aangeslotenen mogelijk maakt om een e-commerceaanbod te hebben en toch winstgevend te blijven”, legt Piesvaux uit in L’Echo. Tussen nu en juni gaat de test in tien franchisevestigingen van Delhaize van start. De topman vindt het alvast goed teken dat meer ondernemers dan nodig zich kandidaat hebben gesteld voor het proefproject, wat volgens hem wijst op duidelijke interesse in e-commerce.
Delhaize wordt afhaalpunt voor Bol.com
Om verder te digitaliseren, sluit Delhaize ook een partnership af met Bol.com. De winkels van de Belgische supermarktketen moeten ook afhaalpunten worden voor pakketjes van de onlinemarktplaats. Tot nu toe waren alleen de supermarkten van Albert Heijn afhaalpunten voor Bol.com.
Delhaize wil hiermee meer visibiliteit krijgen bij webshoppers en ook meer – en nieuwe – klanten in de winkels krijgen. Ook hier wordt eerst een test gedaan met een veertigtal winkels in de regio Antwerpen. Afhankelijk van de resultaten wordt de service vervolgens landelijk uitgerold in alle supermarkten van de formule. Er lopen volgens Piesvaux daarnaast nog andere projecten samen met Bol.com, maar wat die zijn, wil de topman nog niet kwijt.