Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, zet zijn alliantie met Fnac Darty even in de koelkast. Het bedrijf moet eerst een oplossing vinden voor zijn aanhoudende slechte prestaties en financiële problemen.
Pauzeknop
De partners koesterden nochtans hoge ambities, toen ze in mei 2018 de start aankondigden van de European Retail Alliance. Niet alleen wilde ze een gemeenschappelijke inkooporganisatie oprichten en samen huismerken ontwikkelen, ook zouden ze samenwerken op het vlak van innovatie en data-analyse. Maar die plannen verdwijnen voorlopig in de koelkast: “We hebben op de pauzeknop gedrukt“, aldus een woordvoerster van het bedrijf.
Ceconomy heeft momenteel andere prioriteiten. Het bedrijf publiceerde vorig jaar allesbehalve goede resultaten: zowel de omzet als de winst daalden, waarop de beurskoers kelderde. In oktober stapte topman Pieter Haas op, in december volgde financieel directeur Mark Frese. De elektroretailer verkocht zijn Russische divisie, kampt met problemen in Turkije en lijdt zoals de hele sector onder prijsdruk en de groei van e-commerce.
Ceconomy heeft een belang van 24% in Fnac Darty en stelde in het verleden dat het een bepalende rol wilde spelen in de verdere consolidatie van de Europese elektromarkt, maar voor nieuwe overnames is er momenteel geen geld.