In 2018 meerden 8,8% meer bezoekers aan bij winkelcentrum Docks Bruxsel. Beheerder JLL wil met die cijfers geruchten weerleggen dat het winkelcentrum ondermaats presteert.
Tot 60.000 bezoekers
Dockx Bruxsel vertoont een positieve trend, aldus Jones Lang LaSalle: “Het aantal bezoekers is met 8,8% gestegen ten opzichte van het eerste jaar. Dat is vergelijkbaar met de groei in andere ‘shoppings’. In het weekend kennen we topdagen met tot 60.000 bezoekers”, zegt Helga Cosyns van het departement shoppingcentermanagement aan BRUZZ.
Het winkelcentrum aan de Brusselse Van Praetbrug bestaat ondertussen twee jaar. In het eerste jaar kwamen er volgens JLL zo’n 5 miljoen bezoekers over de vloer, afgelopen jaar zouden dat er een kleine 9% meer geweest zijn. Een gestage groei, meent de beheerder, die er “over enkele jaren” evenveel shoppers als Woluwe Shopping (6,5 miljoen mensen) hoopt te verwelkomen.
Vooral Brusselaars met de tram
De bezoekers van Docks zijn vooral Brusselaars, die dan ook opvallend vaak met het openbaar vervoer komen. “Een kwart van onze klanten komt uit de Rand, de rest uit Brussel. De helft van de bezoekers komt met het openbaar vervoer. Dat belangrijke lijnen zoals tram 3 en tram 7 voor onze deur stoppen is een belangrijke troef voor ons”, vertelt Cosyns.
Externe cijfers om de beweringen te staven, zijn er evenwel niet, aangezien JLL alleen eigen metingen zou toelaten. Handelaars in het winkelcentrum lijken volgens BRUZZ alvast niet onverdeeld tevreden: Docks zou meer werk moeten maken van efficiënte reclame, beter intern communiceren en het is er soms nog erg rustig, klinkt het.
Sinds maart vorig jaar is Docks Bruxsel in handen van het Canadese investeringsvehikel Alberta Investment Management Corporation (AIMCo), dat toen 300 miljoen euro op tafel legde voor het winkelcentrum.