Terwijl de aarde blijft opwarmen en de kerstkoorts ongekende hoogtes verkent, verkilt het klimaat in de FMCG-branche alweer gevoelig. De saillante details verneemt u exclusief in Filet Pur, de moordstrook van de foodretailactualiteit.
Bende zuiplappen
Disclaimer: hoewel vandaag officieel Ugly Christmas Sweater Day blijkt te zijn, werd deze editie van Filet Pur geschreven in een eenvoudige maar stijlvolle blauwe trui, blauwe jeans en witte sneakers, geheel in lijn met de discrete klasse die de auteur doorgaans – toegegeven, met wisselend succes – tracht uit te stralen. Veel dwazer moet het immers niet worden. De persberichten die in de aanloop naar de feesten in onze mailbox belanden, zijn allang gek genoeg. Retailers bieden tegen elkaar op met indrukwekkend cijfermateriaal. Wel 900.000 flessen cava, 600.000 flessen champagne, 300.000 flessen prosecco en 75.000 flessen crémant denkt Delhaize te zullen verkopen, de komende dagen. Daar bovenop 75.000 flessen gin, 15.000 flessen aperol, 5.000 flessen tequila en nog eens 50.000 flessen oude rum. De bakken bier beginnen ze niet eens te tellen. Bij Colruyt houden ze het simpelweg op 140 vrachtwagens schuimwijn tegen de laagste prijs. Het valt niet te ontkennen: we zijn een bende zuiplappen zonder weerga en de kater zal flink uit de kluiten gewassen zijn op 1 januari.
Toch kwam het afgelopen week niet meteen tot een gezelligheidsopbod in de foodretail. In schril contrast met de warme eindejaarsambiance besloot Colruyt namelijk om een resem producten van Mars en Red Bull feestelijk uit de rekken te flikkeren. Niet uit bezorgdheid om de gezondheid van z’n klanten, wel uit louter hebzucht: de inkoopprijzen moeten omlaag, de marges omhoog. Nu, dat doe je niet ongemerkt uiteraard, toch zeker niet wanneer een oplettende reporter van RetailDetail toevallig door de winkelgangen dwaalt. Het was onze verdomde plicht om die delicate informatie de wijde wereld in te sturen, waarna de nationale en internationale media de boodschap gretig overnamen. “Jamaar, we proberen constructief tot een oplossing te komen”, klonk het nog in Halle. Tevergeefs natuurlijk. Wég kerstsfeer! Dat krijg je dan.
Gouden Tijdperk
Na dat eerdere partijtje armworstelen met Nestlé dit voorjaar doet de discounter in extremis immers een verdienstelijke gooi naar de titel ‘Ruziemaker van het jaar’. Waarmee het zen-imago van Jef Colruyt een flinke deuk krijgt. Al doet hij naar het schijnt toch niet echt met volle goesting mee aan die boycot. Vanuit de coulissen fluistert men ons in dat het vooral de Duitse marktleider Edeka is die nood heeft aan extra fondsen, en de andere Agecore-leden worden dan verondersteld solidair te zijn. Zo gaat dat: als je dan toch per se lid wil zijn van een club, dan volg je de meute. En anders moet je maar de Groucho Marx-doctrine volgen: “ik zou nooit tot een club willen horen die mij als lid accepteert.” Maar goed.
Misschien dachten ze bij Agecore nog gauw even van de gelegenheid gebruik te maken, want binnenkort zal dat gewoon niet meer kunnen, zomaar leveranciers de deur uit schoppen. Europa heeft namelijk beslist dat kleine producenten moeten worden beschermd tegen de machtsgeile willekeur van grote boze retailers. Kleine producenten: volgens Brussel zijn dat bedrijven die minder dan 350 miljoen omzet draaien. U leest het goed: 350 miljoen. In ons land zijn er niet érg veel multinationals die aan dat bedrag geraken, geloof me. Wat dus betekent dat er van listing fees geen sprake meer mag zijn, en van delistings nog veel minder. Kortom: alle foodretailers gaan failliet en een Gouden Tijdperk dient zich aan voor merkfabrikanten! Intussen horen we dat in Duitsland Unilever en Kaufland definitief gebrouilleerd zijn. Jingle bells!
Offerbereidheid nul
We zijn trouwens nog niet uitgepraat over Colruyt. De retailer heeft ondanks alles wel degelijk het beste met ons voor en geeft ons dan ook met plezier een duwtje in de rug, richting duurzame voedingskeuzes. Door in de winkels onze aandacht te vestigen op seizoensgroenten, bijvoorbeeld. Ja, dat schijnt te werken. Er was ook een test met kleinere worsten, die leidde tot een daling van de vleesverkoop. Daar gaat de keten voorlopig niet mee door. Minder verkopen was namelijk niet voorzien in het businessplan 2019. Typisch. In het VK intussen wijst onderzoek uit dat shoppers zich minder vaak door ongezond snoepgoed laten verleiden als dat niet langer bij de kassa’s ligt. Jawel, ze hadden daar onderzoek voor nodig. Ook hier echter rijst de vraag of retailers – en fabrikanten – tot een offer bereid zijn. Tot nu toe was het antwoord altijd nee. Behalve bij… Colruyt.
Kandidaat voor de RetailDetail Award ‘Deal van het jaar’: Unilever, dat voor ieders neus de Vegetarische Slager opvreet om zo op termijn de grootste vleesvrije beenhouwer ter wereld te worden. Planten zijn immers de nieuwe koeien – toch volgens dat margarinemerk dat zogezegd geen toekomst meer had bij de multinational en dat nu marketingles geeft aan iedereen die het wil zien. Maar zomaar je ziel verkopen aan een duivels concern, is dat wel een goed idee voor een bedrijf dat uit idealisme ontstond? Tja. The devil has all the best tunes, dat is bekend. En je wil wél impact. Zie ook: Tony’s Chocolonely, dat op zoek is naar een grote, rijke overnemer. Wees gerust, die sugardaddy zullen ze snel vinden. Het is immers niet dat er een overschot aan integriteit is op de markt. Of wel misschien?
In panne
Er zijn echt geen zekerheiden meer. Aldi, de grote winnaar van de afgelopen decennia, zakt door het ijs op z’n thuismarkt: bloedrode cijfers, als gevolg van tegenvallende groei en hoge investeringen. Miljoenenverlies, zelfs. Ja, het is crisis bij de harddiscounter. Prijsvechten is niet langer een garantie op succes. Herstructureren, dat gaan ze dus moeten doen. Tiens, waar hebben we dat eerder gehoord? Inderdaad, bij Carrefour, onder andere. Speciaal voor RetailDetail blikte topman Geoffroy Gersdorff terug op een meer dan bewogen jaar. Van Jumbo heeft hij niet eens een béétje schrik, zo blijkt, en dat het marktaandeel wegzakt is slechts een fait divers: “dat marktaandeel betaalt mijn rekeningen niet”. Hm, toch benieuwd wat oppergaai Alexandre Bompard daarvan denkt.
De kosten pakt de retailer alvast aan door het winkelpersoneel gewoon af te schaffen: binnenkort opent een automatische robotwinkel bij de Brusselse Grote Markt. Die zal zeven dagen op zeven open zijn, 24 uur op 24. Klinkt dat als een revolutionair plan? Niet in het minst. Het doet een kerstballetje rinkelen. Al meer dan 20 jaar geleden namelijk experimenteerde Kempens pionier Jo Robrechts in onze contreien met robotwinkels onder de naam Shop24. Een topidee hoor, maar die ondingen stonden jammer genoeg vaker in panne dan dat ze werkten, waardoor een visionair project uiteindelijk voortijdig ten onder ging. Tja, te vroeg komen, het is zelden een recept voor succes. Enfin, dat vindt mijn vrouw toch. En die van u?
Wegens vakantie zou het overigens zomaar even kunnen dat er volgende week géén Filet Pur verschijnt. Of misschien ook wel, we zien nog. Toch een fijn uiteinde gewenst, en mocht het onder de kerstboom wat tegenvallen, troost u dan met de gedachte dat je nooit genoeg sokken kan hebben. Tot volgend jaar!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.