Consumenten hebben een zetje nodig om duurzame voedingskeuzes te maken: een test met seizoensgroenten en kleinere vleesporties bij Colruyt bleek ook op langere termijn positief. Het project krijgt vanaf januari een vervolg in veertien winkels.
Kleinere porties
Hoewel steeds meer consumenten bezorgd zijn om het milieu, vertalen goede voornemens zich niet automatisch in duurzame keuzes. Zeker wat voeding betreft, handelt de consument vaak uit gewoonte, snel en op basis van emoties. Gedragsinterventies – de zogenaamde ‘nudges’ – kunnen mensen wel helpen betere keuzes te maken. Dat blijkt uit een experiment van het departement Omgeving van de Vlaamse Overheid bij supermarkt Colruyt, gedurende negen maanden.
Door twee kleinere portiegroottes van worst aan te bieden, opteerde ongeveer de helft van de klanten voor een kleinere portiegrootte. Dat leidde tot een daling van 18% (in kilogram) in de verkoop van worst. Doordat het aantal verkochte stuks worsten gelijk bleef en er niet gecompenseerd werd met andere vleesaankopen, werd de doelstelling van een portievermindering bereikt. Vegetarisch broodbeleg aanbieden naast zijn niet-vegetarische variant leidde tot een meerverkoop van 65% voor de vegetarische producten.
Duwtje in de goede richting
Testen bij de seizoensgroenten brachten een complexer verhaal naar voor. Het onderzoek wijst uit dat de interventie geen of weinig effect heeft wanneer de klant een product sterk linkt met het seizoen (zoals een pompoen in de herfst). Een zwakkere link met het seizoen, zoals een bloemkool in augustus, verhoogt daarentegen de effectiviteit. De resultaten blijven ook op lange termijn doorwerken, wat wijst op de langdurige kracht van dergelijke ingrepen.
Marketingdirecteur van Colruyt Laagste Prijzen, Guy Elewaut, ziet alvast de meerwaarde. “Klanten zijn vragende partij om bewuster te consumeren. Als retailer waarbij duurzaam ondernemen in het DNA zit, willen we onze klanten hierbij ondersteunen. Op basis van het resultaat van de studie introduceren we begin januari in 14 testwinkels aanduidingen bij de seizoensproducten. Op die manier informeren we onze klanten over seizoensgebonden groenten en fruit en geven we ze een ‘duwtje in de goede richting’. De resultaten van de andere testen gaan we intern verder onderzoeken.”