H&M krijgt niet het verhoopte applaus bij de bekendmaking van zijn kwartaalcijfers: ondanks een recordgroei straft de beurs de scherpe prijspromoties bij de modegroep af.
Forse prijspromoties
H&M tilde het afgelopen kwartaal zijn omzet 12% hoger naar 56,4 miljard Zweedse kroon (5,5 miljard euro), in lijn met de 56,1 miljard kroon die analisten verwachtten. Het is de sterkste kwartaalgroei in drie jaar tijd.
Toch reageren beleggers weinig enthousiast op het nieuws, zeker na de winstwaarschuwing van Asos op dezelfde dag: die heeft een donkere schaduw geworpen over de hele modesector. De beleggers immers vrezen dat de groei van H&M weinig duurzaam is en ten koste is gegaan van de winst, aangezien de modegroep met forse prijspromoties heeft gestunt in november.
Met dank aan wisselkoerseffecten
Analisten wijzen er ook op dat hetzelfde kwartaal vorig jaar erg zwak was en dus geen goeie (of eerder: te makkelijke) vergelijkingsbasis. Bovendien heeft de modegroep de helft van de groei te danken aan gunstige wisselkoerseffecten: zonder die wisselkoersmeevaller zou de omzetgroei op 6% zijn neergekomen.
Hoe H&M het er echt vanaf heeft gebracht en wat de impact op de onderliggende winst is, wordt op 31 januari bekendgemaakt, samen met de volledige jaarresultaten.