Meten is weten
De dPA retail-barometerstudie schetst een beeld van de factoren die een invloed hebben op de manier waarop de consument vandaag zijn aankoopbeslissingen neemt en probeert ook een antwoord te geven op de vraag waarom hij of zij kiest voor een bepaalde retailer en een bepaald product.
Het was Gino Van Ossel, expert en hoogleraar in retailmarketing aan de Vlerick Business School, die met het idee op de proppen kwam om dit onderzoek onder het lezerspanel van De Persgroep uit te voeren. Volgens Van Ossel is er namelijk een groot gebrek aan monitoring van de consument. 5.000 mensen namen deel aan de eerste van vier jaarlijkse enquêtes.
Prijs doorslaggevend in voedingsretail
Het onderzoek beperkt zich tot drie sectoren, met name voeding, mode en consumentenelektronica en probeert een beeld te schetsen van de evolutie bij zowel fysieke winkels als online shops. De vier factoren op basis waarvan het consumentengedrag werd bestudeerd, zijn prijs (lage prijzen en promoties), aanbod (het aangeboden assortiment en de kwaliteit ervan), ervaring (zowel met betrekking tot het personeel als de omgeving) en comfort (de nabijheid en de openingsuren).
In de voedingssector de prijs doorslaggevend (81 procent), maar ook comfort (75 procent) en aanbod (72 procent) scoren hoog. Iets minder belang (58 procent) wordt gehecht aan de ervaring. In de consumentenelektronica blijken vooral prijs (80 procent) en aanbod (83 procent) bijzonder belangrijk te zijn, terwijl comfort (60 procent) en ervaring (66 procent) hier volgens de consumenten een minder grote impact hebben.
Comfort van ondergeschikt belang
Voor de modesector is dan weer vooral het aanbod van groot belang (90 procent). De ervaring (74 procent) en de prijs (68 procent) komen op de tweede en derde plaats. Minder belangrijk voor de consument is – alweer – het comfort (58 procent).
Gezien de huidige marktomstandigheden weinig verrassende resultaten dus, al is het frappant dat de ondervraagde consumenten comfort en ervaring steevast een ondergeschikte rol toebedelen. Wellicht speelt hier mee dat dit vaak ‘hygiëne-voorwaarden’ zijn: klanten beschouwen ze als vanzelfsprekend en zullen pas het belang ervan aanvoelen als het ontbreekt. Een bijkomende conclusie van de dPA Retail-Barometerstudie is trouwens dat online winkels steeds belangrijker worden.