Europa’s grootste elektroretailer MediaMarktSaturn is in zijn grootste winkel (in Hamburg) gestart met een ‘self-checkout’, waarbij de klant kassaloos kan shoppen, als hij of zij dat wil.
Succesvolle test in Innsbruck
Voor Saturn Smartpay doet de elektroretailer een beroep op de Britse start-up MishiPay: de ‘mobiele self-checkout’ geeft klanten de mogelijkheid om hun aankoop te scannen en te betalen met hun smartphone, en dat meteen voor ruim 100.000 producten uit het gamma.
De uitrol volgt op een grondige testfase die in maart van dit jaar startte in de kleinere winkel van Innsbruck. “Ons project in Innsbruck eerder dit jaar deed een beroep op MishiPay’s ‘mobiele self-checkout’-technologie en de resultaten overtroffen al onze verwachtingen”, zegt innovatiechef Martin Wild van de MediaMarktSaturn Retail Group. “De zeer positieve respons van onze klanten deed ons beslissen om kassaloos shoppen voor het eerst aan te bieden op een grote verkoopvloer.”
Het pilootproject loopt alvast tot eind februari. Of en, zo ja, wanneer kassaloos shoppen ‑ als “een bijkomende manier van afrekenen” ‑ ook in andere vestigingen van de elektrogroep wordt ingevoerd, wordt dan bekeken.
Lange wachtrijen kosten miljarden
Kassaloos shoppen is een van de middelen waarmee retailers wereldwijd de klantenervaring en het winkelcomfort naar een hoger niveau tillen. Volgens een recente studie van Adyen liep de Europese retail de voorbije twaalf maanden zo’n 34 miljard euro mis omdat klanten de lange wachtrijen beu waren en de winkel verlieten zonder aankoop.
“Wij zijn uitermate blij dat we met MediaMarktSaturn kunnen samenwerken om onze ‘scan-betaal-vertrek’-technologie naar de Saturn van Hamburg te brengen”, zegt Mustafa Khanwala, CEO en mede-oprichter van MishiPay. “Dit is een nieuwe stap in onze missie: de online checkout-ervaring introduceren in de fysieke winkels en zo de shoppingervaring voor de consument comfortabeler en leuker te maken.”