Niet genoeg bedrijven beseffen het, maar een goede website is goud waard. 97% van de gebruikers zou hun aankoopgedrag (online en offline) laten beïnvloeden door hun ervaringen op de website. De gebruiksvriendelijkheid van sites laat echter vaak te wensen over. UserPlus nam de proef op de som met de websites van Mobistar en Base.
Uit het onderzoek van IBBT CUO KULeuven spin-off UserPlus bleek dat er nog veel ruimte voor verbetering is in de online service van gsm-operatoren Mobistar en Base. Om tot die conclusie te komen liet UserPlus gebruikers op de twee sites los met de opdracht de oplossing voor een connectieprobleem en het telefoonnummer van de klantendienst te vinden.
Geen enkele van de gebruikers was in staat om op de website van Base informatie te vinden over een connectie-probleem, terwijl 8% raad vond op de webstek van Mobistar. Slechts 45% van de gebruikers kon weliswaar het telefoonnummer van de Mobistar klantendienst vinden. Bij Base vond iedereen dan weer het juiste nummer.
De tevredenheid over de gebruiksvriendelijkheid van de websites lag dan ook laag bij de proefpersonen. De website van Base scoorde 3 op een schaal van 7 onder de proefpersonen. Mobistar behaalde 1,5 op 7 voor tevredenheid.
Lonneke Spinhof, managing partner van UserPlus, legt uit dat de test bedoeld is om een bewustzijn te creëren voor gebruiksvriendelijkheid, niet alleen bij bedrijven en organisaties maar ook bij het grote publiek. “Ons bedrijf is ontstaan uit de frustratie dat usability‐activiteiten maar geen ingang vinden in het ontwikkelingstraject van nieuwe toepassingen. Via deze testen willen we bovendien ook de eindgebruiker meer betrekken en een stem geven.”