De Spaanse warenhuisketen El Corte Inglés gaat een samenwerkingsovereenkomst aan met de Chinese gigant Alibaba met betrekking tot e-commerce, fysieke retail, clouddiensten en betaalsystemen.
Chinese toeristen
Het gaat om een samenwerking in twee richtingen, zo benadrukken de partners. El Corte Inglés zal digitale ‘flagshipstores’ openen op Alibaba-platformen als Tmall Global en AliExpress om met zijn Spaanse producten een wereldwijd publiek te bereiken. AliExpress zal anderzijds fysieke ruimtes ter beschikking krijgen in de warenhuizen van El Corte Inglés, waar shoppers hun online bestellingen kunnen afhalen. Ook gaan beide partners logistiek samenwerken: Alibaba zal voor zijn verzendingen gebruik maken van de distributiecentra van de Spaanse retailer.
Alipay, het betaalsysteem van Alibaba, wordt ook beschikbaar in de warenhuizen: Chinese shoppers zullen er daardoor kunnen betalen door een QR-code te scannen met hun smartphone, net als in China. Spanje verwelkomt elk jaar zo’n 700.000 Chinese toeristen. Verder zal de warenhuisgroep gebruik maken van diensten van Alibaba Cloud, zoals bigdata-analyse en artificiële intelligentie. Het moet de retailer in staat stellen om zijn klanten een meer gepersonaliseerde winkelervaring aan te bieden.
El Corte Inglés is de grootste warenhuisketen van Europa, met 92 vestigingen in Spanje en 2 in Portugal. Daarnaast baat de groep ook hypermarkten, supermarkten, doe-het-zelfwinkels, reisagentschappen, optiekzaken, modezaken en verzekeringskantoren uit. Het bedrijf realiseert een jaaromzet van bijna 16 miljard euro.