Pilootproject voor Delhaize…
De Delhaize van Waterloo heeft er een attractie bij: een gloednieuwe stand waar speciaal opgeleide “sushimasters” dagelijks ultraverse sushi bereiden, voor de ogen van de klanten. Het assortiment omvat een vijftigtal referenties en wordt aangevuld met andere Japanse snacks en dranken.
“In tegenstelling tot de meeste sushi’s” – zo laat Delhaize fijntjes weten – gaat het om sushi gemaakt van 100% duurzame vis: “Sinds december 2012 is alle verse vis, en dus ook de vis die gebruikt wordt in sushi, afkomstig van duurzame visvangst of kweek.” Dit initiatief, dat meer dan vijf jaar geleden is opgestart en waarvoor Delhaize onlangs in de prijzen viel, wordt ondersteund door WWF. “Zo zit er geen rode tonijn in de sushi van Delhaize maar wel geelvintonijn, die op duurzame wijze is gevist en die niet bedreigd is.”
“De sushistand is een pilootproject dat samen met Sushi Gourmet werd ontwikkeld en dat in de komende maanden uitgebreid kan worden naar andere Delhaize-supermarkten”, klinkt het in Brussel.
…al 14 sushibars bij Carrefour
Terwijl Delhaize nog voorzichtig de markt aftast, is concurrent Carrefour al volop gewonnen voor het concept. Half april opende het zelfs al zijn veertiende sushibar, in de hypermarkt van Turnhout.
Met succes, zo blijkt: “Een van de afdelingen in de vernieuwde hypermarkten die bijzonder succesvol is, is de sushi bar die vers bereide sushi’s, maki’s en sashimi’s aanbiedt”, zegt Vera Vermeeren van Carrefour. “De liefhebbers van deze caloriearme lekkernijen kunnen zelf hun schotel samenstellen en onmiddellijk meenemen. De professionele sushimeesters, opgeleid door een gespecialiseerde Japanse school, bereiden deze Oosterse specialiteit ter plaatse, de hele dag door en voor de ogen van de klanten.”